Wat is een goed voorleesboek?

Het thema van de 9e editie van de Middag van het Kinderboek was:
Wat is een goed kinderboek?

Een enorm prikkelend onderwerp. Er borrelde bij mij echter direct een tweede vraag op:

Is een goed boek ook altijd een goed voorleesboek?

Toen ik dus de oproep zag voor zeepkistsprekers, die tijdens de Middag van het Kinderboek in vier minuten hun zegje mochten doen, twijfelde ik geen seconde (ok… ik twijfelde eigenlijk wél heel erg, want ik vond het doodeng) en besloot mij aan te melden.

Zeepkist

Wat mij opvalt, is dat veel leerkrachten het heel moeilijk vinden om een goed voorleesboek te kiezen. Op Facebookpagina’s komt regelmatig de vraag voorbij: wie weet er nog een leuk voorleesboek voor groep (vul maar in)?! De antwoorden zijn altijd hetzelfde. De GVR. Dummie de Mummie. Alle boeken van Jacques Vriens. Dolfje Weerwolfje…

Stuk voor stuk goede boeken, die kinderen ontzettend veel leesplezier bezorgen. Bovendien ben ik allang blij om te horen dat er nog enthousiaste voorlezers in het onderwijs zijn! Ik ken genoeg leerkrachten die liever een Netflix-film in de pauze aanzetten, dan dat ze 15 minuten voorlezen. Of, zoals Benny Lindelauf tijdens de Middag van het Kinderboek zich verontwaardigd afvroeg: er zijn zelfs leerkrachten die ‘gewoon niet zo van lezen houden’. Hoe kun je dan leerkracht zijn?!”

Maar toch… De kinderen kennen bovengenoemde boeken vaak al. Sterker nog: het zijn de boeken die ze zelf ook altijd uit de kast pakken. En alleen maar kiezen voor kinderboeken die kinderen zelf ook al lezen, zie ik als een gemiste kans. Want is het niet je taak als leerkracht:

  • om de leesbeleving van kinderen te ontwikkelen?
  • om ze te prikkelen met nieuwe verhalen?
  • om kinderen te laten zien hoe divers taal kan zijn?
  • om ze nieuwe werelden te laten ontdekken?
  • andere genres te leren kennen dan die ze al kennen?

Kortom: een goed en aantrekkelijk kinderboek, hoeft niet per se een goed voorleesboek te zijn!

Als leerkrachten al niet verder kijken dan wat ze kennen, hoe kunnen we dan van kinderen verwachten dat zij dat wél doen?

Dus zou ik tegen alle leerkrachten willen zeggen:

Lees niet alleen voor, maar probeer ook eens wat nieuws.

Weet wat er te lezen is!

Want lieve collega’s: er is zoveel meer dan Dolfje Weerwolfje!!


Vind je het moeilijk om een nieuw boek te kiezen? Gebruik dan deze website!! Laat je voorleesboek aansluiten bij wereldoriëntatie of lees de recensies van de voorleestoppers die op de site te vinden zijn. Overigens staan hier ook de GVR, Dummie de Mummie en boeken van Jacques Vriens tussen, want het zijn wel fantastische boeken! Maar als jouw klas deze boeken al kent, zou ik ze niet kiezen.