400 minuten

400 minutenTien razendspannende verhalen waarin elke minuut telt. Nika beklimt een gletsjer in Pakistan die op barsten blijkt te staan. Charith rijdt met een bus een berg af, maar de remmen doen het niet. Daniel komt vast te zitten in een afvalpers. Brad komt oog in oog te staan met een wild dier… Lukt het de helden om binnen 40 minuten aan het gevaar te ontsnappen?

Vertaald door Merel Leene.

Vervolg op 300 minuten, waarbij de helden slechts 30 minuten hadden voor hun ontsnapping.
In september 2018 verschijnt het boek Gevaar op grote hoogte, waarbij je als lezer zelf invloed hebt op het verloop van het verhaal.

Nika’s vingers gleden weg over het ijs, en plotseling viel ze. – 40:00 (blz. 7)

Zo begint dit tweede boek vol spannende avonturen van Jack Heath. Wil je actie? Dan krijg je actie! Misschien nog wel meer dan in het eerste boek moeten de hoofdrolspelers zich redden uit allerlei benaderde situaties. Zie maar eens een rijdende bus zonder remmen tot stilstand te brengen als die van een berg af rolt. Of hoe red je jezelf uit een zinkend schip dat ook nog eens wordt getorpedeerd tijdens je vlucht? In de kantlijn tellen de seconden weg, zodat je precies ziet hoe lang de hoofdpersoon nog heeft. Niet dat je daarop let tijdens het lezen; daarvoor zul je teveel gegrepen worden door de spannende gebeurtenissen.

Toch lijkt dit boek in eerste instantie wat minder interessant dan het boek 300 minuten. 300 minuten speelt zich af in de toekomst, waarin een gevaarlijk virus de mensheid bedreigt. Ook blijken de verhalen al snel een verbinding met elkaar te hebben, waardoor het boek extra boeiend wordt. Bij dit boek is het anders: het eerste verhaal lijkt nog wel naadloos aan te sluiten bij het eerdere boek (Nika’s ouders ‘werkten voor Artsen zonder Grenzen en probeerden een akelige bacteriële epidemie onder controle te krijgen’), maar daarna worden de verhalen ondanks de actie wat minder origineel. Heath heeft zich schijnbaar laten inspireren door blockbuster films uit de jaren negentig. Een bus zonder remmen doet sterk denken aan de film Speed; een zinkend schip roept herinneringen op aan de film Titanic en het vierde verhaal doet denken aan Jurassic Park. Bovendien is de samenhang ver te zoeken.

Maar dan… bij verhaal zes blijkt dit boek misschien wel nog ingenieuzer in elkaar te zitten dan het eerste boek. Ineens gaan we van het heden naar de toekomst en komen namen en elementen uit eerdere verhalen terug in nieuwe avonturen. De lezer wordt vanaf dat moment dus nog eens extra geprikkeld: hoe zitten de verhalen in elkaar, wie heeft met wie te maken? Het is een geweldige leeservaring als in het laatste verhaal alle puzzelstukjes samenvallen. Zeker weer een topper voor de liefhebbers van actie!

Net als in het boek 300 minuten zijn de verhalen zo geschreven dat ze voor de gemiddelde lezer 30 minuten kosten om uit te lezen. 300 minuten leestijd voor 400 minuten actie dus in dit geval.

De verhalen in dit boek lenen zich ook weer prima om voor te lezen, al ligt de kracht van dit boek toch vooral in de manier waarop de verhalen naar het einde toe samenkomen. Het lijkt me erg leuk om voor te lezen en te zien of kinderen de samenhang opmerken!

De toekomst

Het verhaal IJzeren wil bevat een paar interessante, provocerende toekomstperspectieven, waar je met de klas leuk over kunt doorpraten.

Volwassenen voerden over het algemeen echter de minder lichamelijk veeleisende klussen uit (…) Het gevaarlijke werk werd meestal door kinderen gedaan, die betere reflexen hadden, sneller genazen en minder vatbaar waren voor drukziekte. (blz. 104)

300 minuten

Uitgeverij Van Holkema & Warendorf, 2018

400 minuten