Achter de draad

Achter de draadHet is 1916, Europa is in oorlog. Een elektrisch hek van honderden kilometers lang maakt het oversteken van de grens tussen Nederland en België bijna onmogelijk.
Mars woont met Geert vlak bij die dodendraad, zoals het levensgevaarlijke hek al snel wordt genoemd. Geert is de leider van een groep smokkelaars die mensen en goederen over de grens brengt. Vlak voordat de dodendraad af is, brengt Geert een zwangere vrouw mee naar Nederland. Ze bevalt van haar kind, maar al snel komt Mars er alleen voor te staan. Hij besluit de baby terug naar haar familie in België te brengen. Maar daarvoor moet hij wel de draad overgaan, het bezette België in…

“Een grimmig boek over de Eerste Wereldoorlog” staat op de website van Uitgeverij Leopold te lezen. Het boek zou echter wel geschikt zijn voor 10-12 jarigen… Nou… die bezorg je dan waarschijnlijk wel een klein jeugdtrauma met dit boek! Grimmig is nog zacht uitgedrukt… wat een heftig verhaal!

Hoofdpersoon Mars heeft met zijn dertien jaar al aardig wat te verduren gehad: zijn moeder is jong gestorven en zijn vader kent hij niet. Maar wat hij in dit boek beleeft, maakt hem in één klap volwassen. De lezer beleeft het allemaal mee en dat weet Hans Kuyper zo knap en indringend te omschrijven, dat het allemaal keihard binnenkomt. Het doodschieten van een haas zal sommige kinderen al flink doen opschrikken, maar als vervolgens een hond geroosterd wordt aan ‘de draad’ en Mars zijn eigen leven moet redden door een soldaat neer te schieten met pijl en boog, zal menig volwassene ook wel even moeten slikken. En de reden dat Mars met een pasgeboren baby de draad oversteekt, is ook niet misselijk…

Het is natuurlijk ook niet makkelijk om een boek over een Wereldoorlog ‘kindvriendelijk’ te maken, maar dit boek is wel héél indrukwekkend. Geen boek om kinderen zomaar in hun leeskwartiertje te laten lezen dus… Of het kind moet wel heel stevig in zijn schoenen staan.

Dit is zo’n boek dat je als leerkracht weer even flink wakker schudt. Niet alleen door de impact van het verhaal en de historische waarde ervan, maar ook doordat je beseft dat dit soort boeken ‘gewoon’ in je schoolbibliotheek kan staan. En dat kinderen dit dus ‘gewoon’ even uit de kast kunnen pakken.

Hoe vaak gebeurt het niet dat je een project hebt (over de Wereldoorlogen bijvoorbeeld); je verzamelt een stapel boeken over het onderwerp, legt ze neer in de klas en raadt kinderen zelfs aan de boeken te lezen. “Kijk”, zeg je dan, “ik heb hier nog een interessant boek over de Eerste Wereldoorlog!” Zelf heb ik op die manier ook wel boeken gepromoot. Zonder ze dus eerst zelf te hebben gelezen… Dat kan dus eigenlijk niet met een boek als dit. Je moet héél goed weten aan wie je dit boek zou kunnen geven. Het is zeker geen boek om klassikaal voor te lezen of klassikaal te promoten. De vraag is of je het überhaupt wel moet aanraden op de basisschool. Ik sluit mij aan bij de classificatie van de bibliotheek: een boek voor 12 jaar en ouder. Zéker niet voor nietsvermoedende 10-jarigen die denken dat ze een oorlogsboek wel spannend zullen vinden… Wees gewaarschuwd:

Weet wat er gelezen wordt!

Uitgeverij Leopold, 2014

Achter de draad bol.com