Achtste-groepers huilen niet

Achtste groepers huilen niet In de groep van juf Ina is vaak gedoe, vooral over voetbal. Gelukkig is zij erg goed in het bedenken van originele oplossingen. Maar als haar leerling Akkie ernstig ziek blijkt te zijn, kan ook juf Ina niets meer verzinnen. Heel groep acht leeft mee. Gelukkig kan Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Of het nou gaat om het kamp, het schoolvoetbaltoernooi of het plan om de juf aan een nieuwe man te helpen.

De filmeditie is verschenen in 2012. Het boek bevat foto’s uit de film en een nawood van Jacques Vriens over zijn ervaringen met de verfilming van zijn verhaal. De oorspronkelijke uitgave komt uit 1999. Op 10 februari 2017 verschijnt er een versie van dit boek (actie: Geef mij maar een boek) voor de speciale prijs van EUR 2,-.

Achtste groepers huilen niet actieboekRecensie

Achtste-groepers huilen niet… een terugkerende uitspraak in dit ontroerende boek. Nou, knap als je het droog kunt houden bij dit verhaal! De stoere Akkie is niet op haar mondje gevallen en neemt een prominente plaats in haar groep in. En dan blijkt ze ernstig ziek te zijn… leukemie. Ze wordt opgenomen in het ziekenhuis en moet verschillende behandelingen ondergaan. Jacques Vriens draait in dit boek nergens omheen en vertelt op een zeer toegankelijke, eerlijke en duidelijke manier over het verloop van Akkies ziekte. Toch wordt het verhaal nergens zwaar, want zoals dat gaat bij kinderen: Akkie maakt zich vooral veel zorgen om de eindcito, het schoolkamp en of ze wel kan meedoen aan het schoolvoetbaltoernooi.

Het is echter wel een heel serieus en emotioneel verhaal en dat het ook echt gebeurd is, zoals in het nawoord te lezen is, maakt het allemaal nog eens extra aangrijpend. De manier waarop Jacques Vriens schrijft, is heel erg prettig: levensecht en perfect voor kinderen. Nergens te moeilijk, maar ook zeker niet kinderachtig. Niet voor niets is dit boek al meer dan 100.000 keer verkocht! Fantastisch dat dit boek, met de actieprijs, zo toegankelijk gemaakt wordt! Een boek dat het echt verdient om in elke groep acht gelezen te worden.

Het lijkt mij erg moeilijk om dit boek voor te lezen, want als ik alleen al aan het verhaal dénk, krijg ik tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel. Maar het is zéker een boek om te promoten in de klas! Kinderen vinden het over het algemeen heel interessant om te lezen over ernstige zaken, zeker als de hoofdpersoon een leeftijdsgenootje is. En hoewel dit verhaal heel erg heftig is, is het wel echt geschreven voor kinderen op de basisschool.

Toen ze vlak (…) zacht, ‘alles oké.’ (blz. 24 t/m 30) (hoofdstuk: Mieljaar!)

Nog wel een kleine waarschuwing: mocht je zelf een kind in de klas hebben dat kanker krijgt of heeft, dan is het misschien beter om dit boek (in eerste instantie) níet voor te lezen… Het loopt namelijk niet goed af met Akkie. De meeste kinderen met leukemie genezen gelukkig, zoals Vriens ook in het nawoord schrijft, en het zou kinderen érg bezorgd kunnen maken als ze dit verhaal gelezen hebben. Beter is om de moed erin te houden…

geef-mij-maar-een-boekMocht je het boek hebben voorgelezen of hebben alle kinderen in de klas het boek gelezen (dat kan natuurlijk heel makkelijk met de actie Geef mij maar een boek), dan raad ik je ook zeker aan om de lesbrief van Geef mij maar een boek te bekijken. Deze staat vol met ontzettend goede lestips! Denk aan het ontwerpen van een nieuwe cover, het schrijven van een recensie en het bespreken van het boek in een soort boekenclub. Maar er staan ook tips in die meer met het verhaal zelf te maken hebben: organiseer een voetbalwedstrijd, bezoek een ziekenhuis of maak een ziek kind blij!

Vanzelfsprekend kun je ook de film bekijken met de klas (vanaf 9 jaar) – op die manier kun je het verhaal direct nabespreken met de hele klas (zonder het boek klassikaal te hoeven voorlezen). In het jaar dat de film uitkwam, werd het boek echt stukgelezen in mijn klas: iedereen die de film had gezien, wilde het boek ook lezen. Een prima manier om het boek te promoten dus.

Uitgeverij Van Holkema & Warendorf, 2012

Het actieboek is alleen in de boekhandels te koop en… op = op!

Achtste groepers huilen niet bol.com

Genre: School
Onderwerpen: 2012, 2017, Afscheid, Boekverfilming, Dood, Gezondheid, Groep 8, Kamp, Kanker, Leukemie, Musical, Ruzie, School, Tip van Julia, Verdriet, Verliefdheid, Voetbal, Vriendschap, Ziek zijn, Ziekenhuis