Alarm in het Dinopark

Alarm in het DInoparkDe drie ??? (lees: vraagtekens) gaan met oom Titus naar een dinopark. Ze kijken er hun ogen uit, vooral bij een enorm skelet. Maar al gauw ontdekken ze vreemde dingen. Waarom is de eigenaar van het park bang? Wie of wat maakt grote pootafdrukken in het zand? De drie ??? besluiten ’s nachts de wacht te houden en ontdekken dat het dinoskelet tot leven komt! Vanzelfsprekend gaan de drie ??? meteen op onderzoek uit: wie zit hier achter???

Los te lezen deel van de serie De drie ??? over de drie jongens Justus, Bob en Peter, die in het stadje Rocky Beach in Californië wonen.

Voor kinderen in groep 5/6 die van speuren houden, is dit boek (eigenlijk de hele serie) een aanrader. Het hele verhaal draait om het oplossen van een raadsel. De drie ??? vermoeden in dit verhaal weliswaar al snel wie er achter het bewegen van de dino zit, maar nu moeten ze nog een manier bedenken om dit te bewijzen. Ze bedenken een ingenieus plan om de dader(s) te betrappen. Voor de doelgroep een spannend verhaal, waarbij de drie jongens echte helden worden. Dat het verhaal niet heel geloofwaardig is (een filmmaker die een kamer van dinobotten wil bouwen? een dinopark met het skelet van een Tyrannosaurus Rex dat niet bezocht wordt?), zal de pret niet drukken.

Het boek heeft een klein formaat en is gedrukt in een behoorlijk groot lettertype. Ook de vele illustraties zullen niet-zulke-goede lezers aanspreken. De zwarte kaft met het grote dinoskelet zal met name jongens erg nieuwsgierig maken. Tenslotte spreekt ook de setting van het verhaal tot de verbeelding: in Amerika, vlakbij de filmwereld van Hollywood (waar de vader van een van de jongens werkt). Voor goede lezers in de hoogste klas van de basisschool zijn de boeken waarschijnlijk wat (te) voorspelbaar, maar in groep 5 en 6 zal dit boek zeker zorgen voor veel leesplezier!

De serie De drie ??? is echt een serie om op te nemen in je schoolbibliotheek, want het genre en de vormgeving zullen veel kinderen in groep 5 en 6 aanspreken. Maar voor de minder goede lezers in de bovenbouw is het verhaal ook prima geschikt! De hoofdpersonen zijn 10 jaar. Wat nog eens extra leuk is, zijn de lessuggesties die te vinden zijn op de site www.drievraagtekens.nl. De opdrachten zijn heel vrij (schrijf je eigen detectiveverhaal, maak je eigen dinopark in het klein, teken een plattegrond van je eigen dinopark) en zullen extra veel (lees)plezier opleveren.

Via bovengenoemde site kun je zelfs gratis speurboekjes opvragen (als school). De kinderen bij ons op school vinden de boekjes superleuk! En dat motiveert weer om de rest van de serie ook te gaan lezen.

Kinderjury 2017 & boekpromotie

Alarm in het Dinopark is een van de titels in de selectie van de Nederlandse Kinderjury in de leeftijd 6 t/m 9 jaar. Daarom heeft de uitgever ervoor gezorgd dat je tijdens de stemperiode (8 maart t/m 19 april 2017) het boek gratis online kunt lezen! Je kunt het boek lezen op het plaform Leesplaneet. Dat werkt anders dan een e-book, want op dit platform zie je het boek gewoon zoals je het ook zou zien als je het in handen hebt (met dezelfde bladzijdenummers, illustraties etc.). En kinderen kunnen zichzelf ook nog laten voorlezen, als ze het lastig vinden. Bovendien kun je het lettertype ook nog omzetten in het dyslexiefont (zie Boeken voor dyslectische kinderen). Zeker de moeite om eens te bekijken!

Als je het boek gaat promoten, is het natuurlijk fantastisch dat je kinderen kunt verwijzen naar het online te lezen boek. Je kunt ook nog onderstaande boektrailer laten zien:

en het volgende fragment voorlezen:

het is een prachtig skelet (…) aan de hand. (blz. 21 t/m 26)

Dinosaurussen

Het is natuurlijk ontzettend leuk om dit boek voor te lezen tijdens een project over dino’s. Laat de voorkant van het boek zien en vraag de kinderen welke dinosaurus te zien is. Helemaal aan het einde van het boek vindt de eigenaar van het dinopark nog een skelet (blz. 105). Weten de kinderen van welke dino de schedel afkomstig is?

Dat het opgraven van een T.Rex in de praktijk zeker niet makkelijk is, is te lezen en te zien op de site van National Geographic. Hier lees je het verhaal van de T.Rex die nu in Naturalis te zien is; met prachtig beeldmateriaal! Ook op SchoolTV is een filmpje te vinden over T.Rex Trix.

Bekijk tenslotte deze aflevering van Het Klokhuis over o.a. het opbouwen van het skelet van een dinosaurus.

Deze filmpjes kunnen weer leiden tot een grotere motivatie voor het (her)lezen van dit boek, want de kinderen zullen zich na het zien van de filmpjes een betere voorstelling kunnen maken van het verhaal.

De actieve planeet

Ook aan een project over de aarde is dit boek heel goed te koppelen. Lees het volgende fragment voor:

Een uur later (…) zelf wel zien.’ (blz. 14 t/m 16)