Boem! (of 70.000 lichtjaren van huis)

BoemJim is bang dat hij van school gestuurd zal worden. Om meer te weten te komen, besluit hij samen met zijn beste vriend Charlie de docenten in de lerarenkamer af te luisteren. Tot hun grote verbazing horen ze mevrouw Pearce en meneer Kid in geheimtaal tegen elkaar praten. Dat is het begin van een groot en bizar avontuur. Charlie verdwijnt en Jim en zijn zus Becky volgen diens spoor naar het Schotse eiland Skye… en nog veel verder!

Geweldig, grappig verhaal dat oorspronkelijk in 1992 is verschenen onder de titel Gridzbi Spudvetch. Zoals de auteur zelf in het voorwoord vertelt, was deze titel geen succes en is de titel dus veranderd in het makkelijk uitspreekbare Boem!. En verder heeft hij het verhaal (naar eigen zeggen) ook vrijwel geheel herschreven. Met succes! Een hilarisch boek is het resultaat.

De auteur is bekend geworden met het boek Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht, maar dit boek is geschikt voor jongere kinderen. De schrijfstijl is vooral heel grappig; het boek zelf is best spannend. Mevrouw Pearce en meneer Kid blijken van een buitenaardse planeet te komen, want dit boek tot een science fiction maakt. De buitenaardse wezens en de roadtrip van Jim met zijn death metal luisterende zus Becky maken dit tot een heel origineel en lekker gek verhaal.

Een lekker gek en origineel boek om voor te lezen in de klas! Kan al vanaf groep 6, maar ook voor groep 8 nog steeds heel erg leuk. (Zelfs voor leerkrachten is het leuk!)

Wil je het boek promoten, dan kun je dit fragment gebruiken, waarin Jim en Charlie hun leerkrachten horen praten in hun gekke taaltje.

Toen de school (…) station binnen rijden. (blz. 33 t/m 36)