Complot 365 – Januari

Complot-365-januariKort na de mysterieuze dood van zijn vader wordt Callum Ormond (15) op oudejaarsdag door een verwarde man op straat gewaarschuwd dat hij tot 31 december volgend jaar moet onderduiken. Al gauw blijkt dat Callum dit maar beter serieus kan nemen: hij verdrinkt bijna, wordt ontvoerd en aangeklaagd voor een moordaanslag op zijn zus en oom. Samen met zijn vriend Boges probeert hij erachter te komen wie er achter hem aan zitten en vooral: waarom?!

Dit is het eerste deel van de serie Complot 365. De titel van de serie slaat op de 365 dagen van het jaar. Elk deel beslaat een maand en de serie sluit af met het boek Wraak. Er zijn in totaal dus 13 delen.

Het verhaal speelt zich af in Australië (waardoor het in januari dus heerlijk weer is en er haaien zwemmen voor de kust), waar de auteur vandaan komt.

Vanaf het moment dat je dit boek begint te lezen, word je het verhaal ingetrokken en laat het je niet meer los. De serie lijkt op de televisieserie ’24’ waarbij wordt afgeteld tot aan het einde van de dag. Nu beslaat de serie echter een jaar en er wordt dan ook vanaf de eerste bladzijde afgeteld naar 31 december. Nog … dagen te gaan… Zelfs de bladzijdenummers lopen terug! (al gebeurt dit wel per deel). Het boek leest als een film en je hebt als lezer eigenlijk geen moment adempauze – net als de hoofdpersoon! De acties volgen elkaar in razend tempo op en de ene gebeurtenis is nog spannender dan de andere. Geen moment zakt het verhaal in. Doordat je als lezer net zo onwetend bent als Callum, krijg je echt de mogelijkheid om mee te puzzelen in het raadsel.

Het boek eindigt met een echte cliffhanger en schreeuwt om deel 2 (Februari). En zo blijft het eigenlijk de hele serie lang. Je kunt maar beter alle delen in de buurt hebben als je hieraan begint, want stoppen met lezen is een ware marteling. Een fascinerend spannende serie die geen ogenblik verveelt.

In mijn klas was deze serie op een gegeven moment een ware rage. Maar liefst 10 kinderen waren tegelijk in het verhaal bezig en iedereen had het erover. Het boek is een C-boek, maar is prima geschikt voor de bovenbouw. Natuurlijk is het verhaal superspannend, maar er gebeuren geen écht schokkende dingen. Het boek was wel duidelijk populairder bij de jongens dan bij de meisjes. Maar zelfs niet-lezers raakten erdoor in hun ban. Een echte topper dus om te promoten!

Om het boek te presenteren is het eigenlijk alleen mogelijk om bij het begin te beginnen: na het lezen van de proloog zullen genoeg kinderen nieuwsgierig raken naar het vervolg.

Wat het eerst (…) van de straat. (Proloog, blz. 184 t/m 180)

Het grote nadeel van deze serie is dat de delen erg moeilijk verkrijgbaar zijn! Van een aantal boeken is een herdruk verschenen, maar hopelijk volgen er meer… Gelukkig is er nog altijd de bibliotheek!

Uitgeverij Kluitman, 2009

Genre: Detective, Spanning
Series: Complot 365 | Onderwerpen: 2009, Complot, Misdaad, Ontvoering, Overleven, Raadsels, Serie, Tip van Sem