Cyberboy

CyberboyKevin heeft twee jaar geleden afscheid genomen van zijn beste vriend Bjorn, die bij een auto-ongeluk hersendood is geraakt. Daarom is de schok enorm als hij ineens oog in oog staat met zijn beste vriend. Springlevend. Dezelfde ogen. Dezelfde stem. Bjorn is terug! Toch blijkt dat er iets vreemds aan de hand is. Bjorn reageert heel anders dan voorheen… Wat is er met hem aan de hand? En wat is er nog over van hun vriendschap?

Het zou je maar gebeuren: een doodgewaande vriend staat ineens weer voor je neus! Hoe creepy is dat…? Toch is dit boek niet superspannend. Bjorn is weliswaar afstandelijk en wat vreemd, maar niet gevaarlijke of gemeen. Integendeel: hij is juist superbraaf en vriendelijk. En voor de lezer is eigenlijk al direct duidelijk hoe de vork in de steel zit: het boek heet immers ‘cyberboy’, dus je legt direct de link met een robot. Voor Kevin blijft dit echter lange tijd onduidelijk; hij heeft geen idee van de elektronica die in zijn vriend verstopt zit. Pas na gesprekken met Bjorns vader en meerdere observaties, wordt hem duidelijk wat er met Bjorn aan de hand is.

Wat wel nog flinke tijd onduidelijk blijft voor de lezer, is waarom Bjorn, Kevin en zijn vader in de gaten gehouden en achtervolgd worden. Blijkbaar is er toch iets meer aan de hand dan alleen maar een jongen die uit de dood is opgestaan. Dat zorgt er ook wel voor dat je wilt blijven lezen: waar gaat het verhaal naartoe? De ontknoping is verrassend en zet wel aan het denken: wanneer is een mens nog een mens als delen vervangen zijn door elektronica? Wat is de grens tussen robot en mens?

Het boek is een van de leestips van de Jonge Jury 2017, maar het boek is prima geschikt voor kinderen uit groep 7 en 8. Het leest heel prettig en heeft een interessante link naar de toekomst: wat heeft de techniek nog allemaal voor ons in petto? Zouden er echt cyborgs kunnen komen? Dát is natuurlijk wel erg spannend…

Om het boek te promoten kun je de volgende boektrailer laten zien:

Daarna kun je het volgende fragment voorlezen:

Op maandag hadden (…) er niet was. (blz. 57 t/m 61)

Nederland Leest 2017

Cyberboy was het themaboek voor de campagne Nederland Leest Junior 2017, met het thema Robotica. Daarom is er veel lesmateriaal bij het boek te vinden! Het is niet meer te vinden op de website van Nederland Leest, maar wel op de website van schrijfster Tanja de Jonge.

Uitgeverij Holland, 2016

Inmiddels wordt het boek uitgegeven bij Leopold.

Cyberboy