Het dagboek van Nurdius Maximus in de Lage Landen

Nurdius MaximusNurdius Maximus gaat in dit vierde deel van de serie met zijn vader op reis naar de Lage Landen om daar Romeinse beschaving naar de barbaren te brengen. Dat is volgens hem hard nodig: ze dragen rare kleren, hebben geen wc’s en geloven in suffe goden die altijd boos zijn. En dan wonen ze ook nog eens in die vieze modder! Zijn naïviteit brengt hem – zoals altijd – weer flink in de problemen. Als hij echter de gevangengenomen vrouwen en kinderen uit het Romeinse kamp bevrijdt, benoemen ze hem tot hun stamhoofd! Maar ook dat gaat hem niet al te goed af…

Na het lezen van de eerste drie delen, wordt de humor van de serie in eerste instantie wat flauw. Weer gaat het over de plaswasserij van Linos, overschat Nurdius zichzelf weer schromelijk en blijkt wel dat hij niet zoveel van de wereld weet. Anderzijds zorgt deze herhaling ervoor dat het niet uitmaakt of je de eerdere delen gelezen hebt; dit vierde deel is volledig zelfstandig te lezen. Bovendien houden veel kinderen van herhaling, dus zij zullen direct weer genieten van het verhaal.

Op het moment dat Nurdius echter het Romeinse kamp verlaat en op zoek gaat naar de barbaren, wordt het verhaal toch wel weer erg grappig en verrassend. Tim Collins weet weer bijzonder veel feitjes in het verhaal te verwerken, zodat je op een ontspannende manier toch veel leert over de levensomstandigheden van de bewoners van de Lage Landen. In het nawoord geeft de auteur nog extra informatie over de Romeinen in Nederland.

Dit verhaal kun je natuurlijk goed gebruiken tijdens een les of project over de Romeinse tijd. Het boek geeft goed weer wat het verschil was tussen het leven in Rome en het leven Nederland. In Nederland leefden de mensen nog als jagers en boeren. Nurdius geeft in onderstaand fragment een prachtige uiteenzetting waarom het leven in Rome volgens hem stukken beter is.

Ik schraapte mijn (…) verrassend goed punt. (blz. 66 t/m 69)

In het volgende fragment wordt juist verteld hoe de ‘barbaren’ (ofwel: Germaanse stammen) leefden.

Ik vroeg Gisila (…) dan Julius Caesar. (blz. 83 t/m 86)

Waar je ook dankbaar gebruik van kunt maken, is de leskaart die Uitgeverij Ploegsma in samenwerking met Kidsweek bij het verhaal heeft gemaakt. Op de bijbehorende website is de achtergrondinformatie en een stukje uit het boek te lezen. Dit zal kinderen zeker motiveren om het boek verder te lezen!

Nurdius Maximus in Pompeï

Uitgeverij Ploegsma, 2015

Nurdius Maximus Lage Landen bol