De donkere getallen I

De donkere getallen 1Harry, een 12-jarige Belgische jongen, wordt toegelaten op een Engelse kostschool voor hoogbegaafde kinderen omdat hij buitengewoon goed kan omgaan met getallen. Op de school – het Wonderful Institute for Terrific Children (WITCH) – in Stratford-on-Avon heerst een geheimzinnige sfeer. Zijn leerkrachten zijn werkelijk angstaanjagend, het schoolreglement is erg vreemd en de kelders zijn absoluut verboden terrein… Harry leert dat hij met getallen nog veel meer kan doen: als je ze juist manipuleert worden ze Donkere Getallen die je door de tijd laten reizen! En laat dat nou net de bedoeling zijn van zijn leerkrachten…

Dit is deel 1 uit een zevendelige serie.

Deze uitgave is een herdruk van de oorspronkelijke serie uit 2006 en wordt verkocht als schoolserie.

Serie 2006 De donkere getallenDeze spannende, magische serie is eerder uitgegeven door uitgeverij Facet, in 2006.

Deze versie is nog in omloop in de bibliotheken (niet meer te koop), maar heeft een omslag die weinig kinderen aanspreekt (want: raar). De personen die zijn afgebeeld, moeten de griezelige leermeesters van Harry voorstellen. De omslag doet vermoeden dat het hier gaat om een griezelverhaal, maar dat valt wel mee: het is eerder een spannend avonturenverhaal over tijdreizen! Dit komt beter over op de nieuwe omslag, al is het wel wat saai dat elk deel dezelfde afbeelding heeft (alleen in een andere kleur).

In dit eerste deel belandt Harry in het Stratford van 1576 en maakt hij kennis met de jonge William Shakespeare. Dat is een wending die je niet verwacht als je de achterkant van het boek leest! Deze serie is dan ook beduidend beter dan je in eerste instantie zou vermoeden. Hij is spannend, er zitten historische elementen in en zit boordevol magie. In elk deel reist Harry naar een ander deel van de wereld en naar een andere tijd.

De hoofdpersoon Harry is hoogbegaafd, waardoor deze serie hoogbegaafde kinderen wel zal aanspreken. De verhalen zitten goed in elkaar, maar zijn in eenvoudige taal geschreven, zodat ze ook geschikt zijn voor de wat minder goede lezers. Het avi-niveau is namelijk E5/M6. Dat is een bijzondere combinatie, die je niet veel tegenkomt! Meestal zijn boeken over (en voor) hoogbegaafde kinderen dik en complex, maar hoogbegaafde kinderen zijn niet altijd goede lezers! Voor hen is dit dus een goede keuze. De boeken zijn ook niet zo dik (120-170 pagina’s).

Overigens is deze serie ook heel leuk voor niet-hoogbegaafde kinderen!

Dat deze serie nu als schoolserie is uitgegeven, is eigenlijk jammer: het boek is niet meer te krijgen in de boekwinkels. Bovendien staat ‘schoolserie’ voor kinderen eigenlijk meteen gelijk aan ‘saai’ en ‘suf’. Zo onterecht in dit geval!

Gelukkig is het boek nog wel te vinden in de bibliotheek, dus promotie voor dit boek heeft zeker nog wel zin. Lees om deze serie te promoten eerst de samenvatting hierboven voor en daarna onderstaand fragment, waarin Harry op het WITCH aankomt.

Ik had uitgekeken (…) een zeven kwam. (hoofdstuk 1 en 2)

De donkere getallen leesfichesHelemaal mooi zou het zijn als je deze serie aan kunt schaffen voor op school. Er is namelijk ook nog een set leesfiches bij de boeken te verkrijgen. Per boek heb je dan 10 kaartjes met creatieve activiteiten die inzetten op het bevorderen van leesplezier. De opdrachten zijn in groepjes of individueel te doen en vallen binnen diverse domeinen (o.a. taal, wereldoriëntatie, rekenen, science).

Shakespeare

Wat ook een heel leuk voorleesfragment is (misschien nog wel leuker!), is als Harry – zonder dat hij het weet – William Shakespeare ontmoet. Hij komt überhaupt voor het eerst in het verleden terecht, dus hij heeft geen idee wat hem overkomt. Het fragment is zowel grappig als educatief! Het vertelt je meteen hoe het leven in Engeland er in 1576 uitzag.

Het kraaien van (…) verhaal klaar had. (blz. 43 t/m 53*)

* Deze bladzijdenummers horen bij de oorspronkelijke uitgave. De nieuwe uitgave heb ik helaas niet tot mijn beschikking, dus ik weet niet of de paginering hetzelfde is. Het fragment is terug te vinden in hoofdstuk 8 en loopt door tot in hoofdstuk 10.

Serie De donkere getallen

In Nederland is alleen deel 7 nog te krijgen, maar de serie is nog wel te krijgen bij de (Vlaamse) uitgever Abimo.

Leesbox: EUR 55,50