De Duivelsvork

De Duivelsvork - Suzette BoyerJesse, zijn tweelingzus Luna, Diego, Yves en Stella hebben elkaar leren kennen op een vakantiekamp in de Verenigde Staten. Nu vliegen alle vrienden naar de zon van Córdoba om samen deel te nemen aan een volgend zomerkamp. Voor Diego is camp Al Andaluz geen onbekend terrein, want het ligt niet ver van zijn thuisstad Sevilla en zijn broers zijn hem er al voorgegaan. En blijkbaar hebben de broertjes Arnelas-Reyes daar ook een reputatie opgebouwd, want het jaar na de doortocht van zijn broer Ramón is El paseo por el laberinto, de doolhoftocht, afgeschaft. De geheimzinnigheid die daaromheen hangt, is voor Diego meer dan voldoende om zijn nieuwsgierigheid te prikkelen… Vol enthousiasme sleurt hij zijn vrienden mee in een nieuw avontuur, maar is de doolhoftocht wel zo onschuldig als het lijkt? Ondertussen worstelt Yves steeds meer met het verleden dat hem achtervolgt en lijkt hij de moord op zijn ouders maar niet te boven te komen. Luna beseft dat hun relatie geen toekomst heeft, maar ze is al halsoverkop gevallen voor Yves, en hij voor haar. Maar is dat voldoende om hem te behoeden voor onheil?

Dit is het derde boek in de reeks over de zomerkampen van Jesse, Luna, Diego, Yves en Stella. Deel 1 speelt zich zoals gezegd af in de Verenigde Staten (Het goud van de Navajo); deel 2 in Alaska (Mammoets in het ijs).

Dit derde deel is op zich los te lezen van de voorgaande delen, maar er wordt zeker in het begin van het verhaal wel heel erg veel verwezen naar deel 2. Dat maakt het af en toe wel wat lastig te volgen, maar anderzijds maakt het ook wel nieuwsgierig naar de voorgaande delen.

Het eerste deel is een leuk en spannend boek voor kinderen op de basisschool, maar dit deel is dat helaas niet. Ondanks de classificatie ‘B-boek’ van de bibliotheek, is dit echt een boek voor 12 jaar en ouder. De hoofdpersonen zijn namelijk inmiddels ook ouder geworden en dat is te merken in hun belevingswereld. De verliefdheid tussen Yves en Luna speelt een belangrijke rol in het verhaal, maar ook de andere jongens zijn erg op meisjes gericht. Nadat ik binnen een aantal bladzijden las over Ramón die naast een meisje wakker werd na een avondje stappen en Jesse die een ander meisje “er lekker uit vond zien” in bikini, haakte ik af voor wat betreft de basisschool. Zie ook mijn artikel over taboes in kinderboeken: dit is niet wat (de meeste) kinderen in groep 7 en 8 willen lezen. Met name de (meeste) jongens op die leeftijd zijn hier totaal nog niet mee bezig.

Kortom, ondanks het feit dat dit wederom een spannend en goed geschreven boek is, vind ik het niet passend om het boek klassikaal te promoten op een basisschool. Jammer!

Suzette Boyer heeft een website gemaakt bij het boek met daarop foto’s die haar inspiratie hebben gegeven voor het verhaal. Daar zitten mooie plaatjes van Andalusië bij!

Dit boek bevat ook prachtige omschrijvingen van Andalusië – daar kun je als leerkracht nog wel lesideeën uit halen! Wat dat betreft kun je het boek zélf natuurlijk wel lezen!

Er is ook een facebookpagina over de vriendengroep, waarop ook zal worden aangekondigd wanneer er een volgend deel uit zal komen. Maar mijn verwachting is dat dit ook een boek zal zijn voor 12 jaar en ouder…

Het goud van de Navajo

Uitgeverij Manteau, 2015

Onderwerpen: 2015, Córdoba, Kamp, Moord, Spanje & Portugal, Vakantie, Verliefdheid