De eilandenruzie

De eilandenruzieDe presidenten van Costa Banana en Costa Kanaria hebben al jarenlang ruzie over een paar onbewoonde eilandjes. Hun vriend Benito Blanco wil dat ze vrede sluiten en vrienden worden, en nodigt ze uit op een klein paradijselijk eilandje. Rosa en Fico mogen mee en ontmoeten Angelino, de zoon van hun vaders grootste vijand. Angelino blijkt heel aardig en al gauw sluiten ze vriendschap. Maar is deze nieuwe vrind echt zo betrouwbaar als hij lijkt?

Dit boek, dat als Kinderboekenweekgeschenk 2018 is uitgegeven, is het los te lezen vervolg op de andere boeken uit de Costa Banana-serie: De gruwelijke generaal, De ongelooflijke Ravi Ravioli en Operatie Pisang.

Snotjeseiland, Pokkeneiland en Koekenpaneiland… al bij bestudering van de landkaart op de eerste bladzijde van dit dunne boekje heb je al gauw in de smiezen dat dit een verhaal is dat je niet al te serieus moet nemen. Lees je vervolgens verder, dan wordt direct duidelijk dat er veel te lachen valt in dit boek over de presidenten van Costa Banana en Costa Kanaria. Kinderen die de serie Costa Banana al kennen, weten dit natuurlijk al lang!

Eigenlijk is het zonde dat het Kinderboekengeschenk zo ontzettend klein wordt gemaakt. Daardoor krijg je het idee dat dit nooit een ‘echt boek’ kan zijn. Maar in dit dunne boekje, met zijn 95 bladzijden, staat wel degelijk een spannend, vermakelijk en mooi afgrond verhaal, dat een heel mooi plekje in de serie verdient.

Het verhaal is heel goed los te lezen van de andere boeken uit de serie en speelt zich ook op een andere plek af dan de andere boeken: de hoofdpersonen reizen af naar de Paradijseilanden, een kleine eilandengroep in de Stille Oceaan waar Benito Blanco president is. Daar probeert Benito Blanco de ruzie tussen Pablo Fernando en president Max Romero bij te leggen. Kansloos natuurlijk. De twee presidenten bedenken allemaal snode plannetjes hoe ze hun grootste rivaal dwars kunnen zitten. Ondertussen proberen de kinderen erachter te komen wie ze nu eigenlijk kunnen vertrouwen op het eiland.

Net als in zijn vorige boek, Operatie Pisang, weet Douglas een mooie combinatie van fantasie, spionage en humor in zijn verhaal te verwerken. Het verhaal is daardoor zowel grappig als spannend en leest heerlijk weg! Bovendien staat het boek – net als de rest van de Costa Banana boeken – vol met sprekende tekeningen van Elly Hees. Een ontzettend leuk Kinderboekenweekgeschenk en een mooie aanvulling van de Costa Banana-serie!

Het Kinderboekenweekgeschenk is natuurlijk perfect als voorleesboek tijdens de Kinderboekenweek 2018. Het boek sluit aan bij het thema en het is nog een erg leuk voorleesverhaal ook.

Jozua Douglas maakte bij het boek bovendien leuke filmpjes, waaronder een openingsfilmpje voor de Kinderboekenweek. Dat is natuurlijk wel een heel mooie introductie om het boek te gaan voorlezen! Misschien heb je het al (bij het lespakket van de CPNB); anders krijg je het bij aankoop van tenminste EUR 10 aan kinderboeken tijdens de Kinderboekenweek.

Wat ook een erg leuk filmpje is om te laten zien, is het filmpje waarin Jozua Douglas vertelt hoe hij in de sfeer kwam van zijn verhaal. Misschien is dit het leukst om ná het voorlezen te laten zien, zodat de kinderen zich er meer bij kunnen voorstellen. Bovendien doet hij ook nog aan boekpromotie van collega-schrijvers! Leuk om die boeken er dan ook meteen bij te pakken!

Overigens zal de oplettende lezer opmerken dat er ook ín De eilandenruzie nog een verstopte boekpromotie zit: Rosa wil haar boek over een jongen met een struisvogelboerderij per se uitlezen (blz. 51)… Dat moet natuurlijk Siem Subliem zijn, van Tosca Menten!

Wil je het boek alleen promoten en niet voorlezen (omdat je bijvoorbeeld al een ontzettend leuk, prachtig of spannend ander boek hebt uitgekozen), dan kun je dit boek ook promoten door de boektrailer (online op de website van Jozua Douglas vanaf 3 oktober) te laten zien of onderstaand fragment voor te lezen. Lekker spannend en mysterieus!!

Je hebt gelijk. (…) plan kon uitvoeren. (blz. 55 t/m 58)

Vriendschap

President Pablo Fernando heeft een mooie theorie over hoe je ‘vrienden’ met iemand wordt. Hoewel… vrienden.. hij wil iemand (President Max Romero vanzelfsprekend) in zijn macht krijgen. Kun je dan spreken van vriendschap? Ik denk het niet… Een mooi voorbeeld hoe iemand zich voor kan doen als een valse vriend!

Met een paar (…) hij warm is.’ (blz. 21/22)

Nog een ‘mooie’ uitspraak:

Vriendschap is de belangrijkste truc van elke spion. (blz. 23)