De kleine prins

De kleine prinsMidden in de woestijn is een piloot gestrand. Zijn vliegtuig is kapot, dus hij moet het snel repareren. Maar dan ontmoet hij de kleine prins, die hem wonderlijke verhalen over het heelal vertelt.
De kleine prins komt van een heel kleine planeet. Hij vertelt de piloot over zijn lange reis tussen de sterren en over alle bijzondere planeten en mensen die hij daar heeft ontmoet én afscheid van heeft genomen. Hij heeft er een belangrijke les uit geleerd over wat echt belangrijk is in het leven.

Dit klassieke verhaal van Antoine de Saint-Exupéry over de wijze kleine prins is bewerkt door Agnès de Lestrade en omgezet in een groot prentenboek door Valeria Docampo.
Vertaald door Siska Goeminne.

Het boek Le petit prince van de Fransman Antoine de Saint-Exupéry verscheen voor het eerst in 1943. Een echte klassieker dus en vertaald in vele landen. Het originele verhaal is geen prentenboek, maar een poëtisch geschreven verhaal dat wellicht nog eerder geschikt is voor volwassenen dan voor kinderen. Maar deze versie van het duo Agnès de Lestrade en Valeria Docampo is geweldig voor kinderen (oké, en ook voor volwassenen)! De grote prenten zijn waanzinnig mooi en de tekst is – hoewel nog steeds poëtisch, vooral ook – heel begrijpelijk.

De kleine prins illustratie 1

©2018 De Eenhoorn, illustratie van Valeria Docampo uit De kleine prins

Dit prentenboek heeft een heerlijk dromerige sfeer en hoewel de tekst eenvoudig is, zit er een prachtige, diepe laag in het verhaal. Over ware vriendschap en verwachtingen, maar ook over wat belangrijk is in het leven. Zo ontmoette de kleine prins op zijn reis een zakenman, die de sterren telt. Nergens wordt letterlijk gezegd waar het hier om gaat; de tekst geeft heel veel ruimte voor eigen interpretatie. Jonge kinderen zullen het verhaal letterlijk nemen (en daar ook al wat van leren); oudere kinderen en volwassenen zullen een vertaling kunnen maken naar het ‘echte leven’.

‘Wat heeft het voor zin om sterren te hebben?’
‘Zo word ik nog rijker.’
‘En wat heeft het voor zin om nog rijker te worden?’
‘Dan kan ik nog meer sterren kopen.
Ik tel ze opnieuw en opnieuw,
en daarna zet ik ze op de bank.’

De kleine prins illustratie 2

Het is heel knap dat de makers van dit prentenboek de essentie van het oorspronkelijke boek zo goed hebben weten te vangen. Bovendien is het moeilijk om níet van de illustratiestijl van Docampo te houden. Haar prenten zijn ongelooflijk sfeervol en de kleuren spatten van de bladzijden. Een boek om heel vaak te bekijken en een verhaal om keer op keer van te genieten. Nu echt, voor jong én oud!

De cover van het boek geeft je misschien de impressie dat het hier om een boek voor erg jonge kinderen gaat. Inderdaad kun je dit boek al prima voorlezen vanaf groep 3, maar zoals gezegd, kunnen oudere kinderen ook heel veel uit dit boek halen!

Uitgeverij De Eenhoorn heeft een heel uitgebreide en goede lesbrief bij het boek geschreven, voor groep 3 en 4. De eerste opdrachten sluiten inderdaad goed aan bij de kerndoelen van die groepen, maar een groot gedeelte van de lesbrief is ook prima te gebruiken voor hogere groepen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld een eigen personage of een eigen planeet bedenken (stimulering van creativiteit en fantasie). Ook het stellen van filosofische denkvragen kan in elke groep. Met de opdrachten in de lesbrief kun je kinderen ook op beeldend vlak (schilderen, tekenen, collage-techniek) enorm uitdagen!
Je kunt de lesbrief hier downloaden. Let op: de eindtermen die genoemd worden, komen uit België.

Cultuureducatie

De kleine prins 1943Het is voor oudere kinderen ook goed mogelijk om het originele verhaal te lezen. Deze klassieker is er een die zeker de moeite waard is om te leren kennen! Voor minder goede lezers kan het prentenboek dan een prima opstap zijn naar dit meer tekstuele boek. Je kunt ook de verschillen met de klas bespreken. Een gesprek over de boeken brengt het verhaal nog meer tot leven! Ook leert het kinderen om op een andere manier naar boeken te kijken: je laat zien dat een verhaal op meerdere manieren verteld kan worden: door woorden of beeld; door veel of weinig tekst.

De kleine prins filmJe kunt dat nog verder doortrekken en ook de animatiefilm De kleine prins bekijken met de klas. In deze film ontmoet een meisje de piloot uit het boek. Hij vertelt haar over de kleine prins; het verhaal van het originele boek is dus slechts een onderdeel van de film; in de film is er nog een belangrijke verhaallijn. De boodschap is echter hetzelfde:

… alleen met ons hart kunnen we zien. Dat wat echt telt, kunnen onze ogen niet zien.

Uitgeverij De Eenhoorn, 2018

De kleine prins bol.com