De Mafketels

De MafketelsKoen Keurig krijgt nieuwe buren die wel heel anders zijn dan hij – de Mafketels. Mevrouw Mafketel is stuntvrouw. Meneer Mafketel is uitvinder en blaast het huis nogal eens op! De kinderen zijn ook erg bijzonder. Maak kennis met deze knettergekke familie!

Dit boek is speciaal geschreven voor kinderen die moeite hebben met lezen (Avi M5). Daarom staan er veel witregels in het boek en wordt het boek met twee meelees-cd’s geleverd. Om het boek aantrekkelijker te maken voor de doelgroep zijn sommige woorden gedrukt in grappige lettertypes. Waarschijnlijk is dit gedaan in navolging van het succes van Geronimo Stilton, maar in tegenstelling tot in die boeken lijken deze lettertypes totaal willekeurig en betekenisloos. Samen met de vele mooie illustraties zorgen de afwisselende bladzijdes echter wel voor een levendig geheel.

Het verhaal stelt echt bijzonder weinig voor; meer dan een voorstelrondje van de familie is dit boek niet echt. Er wordt nog een soort van spanning gecreëerd door de introductie van een geheimzinnig geluid, maar dit lijkt meer een teaser voor het volgende deel. Het einde van dit boek komt nogal plotseling.

Toch is het fijn dat dit soort boeken bestaat: kinderen in de bovenbouw met een laag Avi-niveau hoeven zich niet te schamen met een boek als dit. Het boek ziet er aantrekkelijk uit en heeft een flinke dosis humor, die aansluit bij de doelgroep. Het kan kinderen net dat zetje geven om toch te gaan lezen. Gelukkig zijn er nog twee delen verkrijgbaar!

Dit boek heb ik aangeraden bij een kind in mijn klas dat weigerde toe te geven dat hij lezen moeilijk vond. Hij bleef maar zeggen dat hij lezen ‘gewoon niet zo leuk’ vond en haakte meestal na 2 bladzijden lezen al af. Op zoek naar een B-boek met een laag Avi-niveau kwam ik deze serie tegen en zowaar heeft hij het boek uitgelezen en ook het vervolg gepakt. Vervolgens stond hij steeds meer open voor andere boeken…

Mocht je dus ook een moeilijke lezer in je klas hebben, dan is dit een serie om aan te denken!

Uitgeverij Bontekoe, 2013

Series: Piraatjes | Onderwerpen: 2013, Anders zijn, Dyslexie, Makkelijk Lezen, Serie, Vooroordelen