De magische apotheek
door Anna Ruhe

De magische apotheekEr hangt een geheim in de lucht

Het eerste wat Lucie opvalt aan haar nieuwe huis Villa Evie, is dat het er vreemd ruikt. Naar wel duizend dingen tegelijk!

Maar het huis blijkt meer geheimen te verbergen… Lucie vindt een sleutel onder de trede van een trap die op geen enkel slot lijkt te passen. Samen met haar broertje Benno en hun buurjongen Mats gaat ze daarom op onderzoek uit.

Als ze uiteindelijk de juiste deur vinden, kunnen de kinderen hun ogen niet geloven. De ruimte die ze betreden lijkt op een oude apotheek, met wel duizenden flesjes vol brouwsels in alle mogelijke kleuren. Al snel ontdekken ze dat in de flesjes niet alleen de heerlijkste geuren schuilen, maar ook talloze gevaren. Als allerlei mensen in hun omgeving ineens hun geheugen blijken te verliezen, worden Lucie, Mats en Benno gedwongen om het geheim van de magische apotheek onder het huis zo snel mogelijk te ontrafelen. Maar dat blijkt voor henzelf ook niet ongevaarlijk…

Vertaald door David Orthel.

Eerste deel van een serie. Inclusief poster met allerlei magische geuren!

Glanzend zilveren stippeltjes dwarrelend op de cover van dit boek omhoog. Deze prachtig kleurige cover geeft al een goed beeld van wat je van dit boek kunt verwachten: een magisch verhaal over geuren en brouwsels. Toch is dit boek behalve een fantasievol ’toverdrankjesverhaal’ ook een soort detective, want voordat Lucie, haar buurjongen Mats en haar broertje Benno met alle magische parfums aan de slag gaan, moeten er flink wat raadsels worden opgelost.

De magische apotheek illustratieDe vormgeving van het boek verraadt al dat dit boek bedoeld is voor een groot publiek. De kleurige cover, het grote lettertype en de vele illustraties (vooral dampende parfumflesjes in alle soorten en maten!) van Claudia Carls zullen veel kinderen aanspreken. Een mysterieuze, grote ‘griezelvilla’ met geheime laatjes en onduidelijke sleutels, vreemde personages die weg lijken te zijn gelopen uit andere tijden en allerlei raadsels staan ook garant voor veel leesplezier.

Het boek is geschreven in de ik-vorm, wat tegenwoordig steeds vaker gebeurt. Het taalgebruik is lekker vlot, al past Lucies ‘stem’ niet altijd even goed bij haar personage van 13 jaar oud (‘Had ik nog even respijt.’ (blz. 18) / De tijd zat me op de hielen. (blz. 204)). Dat er daarnaast wat foutjes zijn geslopen in dit wat gekunstelde taalgebruik, maakt het lezen er af en toe niet makkelijker op. (‘Terug in de magische apotheek wachtte ik even tot mijn hart niet langer mijn bloed opstuwde tot in mijn haarwortels joeg.’ blz. 208)

Gelukkig is het verhaal spannend en mysterieus genoeg om te boeien. De spannende zoektocht naar de apotheek spreekt enorm tot de verbeelding. En als iedereen in het dorp zich ineens heel vreemd begint te gedragen, wordt het helemaal moeilijk om het verhaal weg te leggen. Het leven van Lucie en Benno verandert langzaam in een ware nachtmerrie: hun ouders vergeten alles! Wat is er aan de hand?!

Uit de woonkamer klonk het schallende stemgeluid van papa, die meezong met een van zijn lievelingsliedjes. Mama luisterde en liep op het geluid af. ‘Wat is dat voor een verschrikkelijke herrie?’ Verbaasd bleef ze in de deuropening van de woonkamer staa kijken naar papa, die een koptelefoon had opgezet en luidkeels lag te zingen op de bank.
‘Neem me niet kwalijk!’ riep mama tegen hem. ‘Wat doet u hier?’
‘Maar dat is papa!’ Benno greep mama bij de hand en trok eraan. ‘Die zingt altijd zo.’
‘Is dat jullie vader?’ Ze keek ons volkomen verbijsterd aan. ‘Ik vraag me al een hele tijd af wat die knappe man in mijn woonkamer te zoeken heeft.
(blz. 158)

De magische apotheek illustratie

©2019 Van Holkema & Warendorf, illustratie van Claudia Carls uit De magische apotheek deel 1

Lucie, Mats en Benno begrijpen dat de oorzaak van alle problemen moet liggen in de magische apotheek die ze inmiddels hebben ontdekt… Maar lukt het hen om hun ouders weer ‘normaal’ te krijgen? Het verhaal wordt in dit boek op een bevredigende manier afgesloten, maar toch blijven er ook nog genoeg open eindjes om uit te zien naar het volgende deel uit deze serie. Waar is bijvoorbeeld de vader van Mats gebleven? Wie weet, lees je het in deel 2

Om kinderen (nog) nieuwsgierig(er) te maken naar dit boek, kun je onderstaande boektrailer laten zien. Er wordt in deze trailer niets verteld, maar wel worden er al allerlei hints gegeven over het verhaal:

Vervolgens kun je natuurlijk nog een geheimzinnig fragment voorlezen, waardoor veel kinderen het boek ongetwijfeld zullen willen lezen!

De volgende morgen (…) Mats gelijk had? (blz. 52 t/m 55)

En in tegenstelling tot wat aan het einde van het boek staat, is deel 2 al vanaf november 2019 verkrijgbaar! Deel 3 staat gepland voor het voorjaar 2020.