De storm

De storm (Poortwereld)Na de plotse dood van hun moeder komen Nina en Elias in een weeshuis terecht. Daar voelen ze zich vreselijk ongelukkig. Elias besluit om te ontsnappen. Hij wil met zijn zus naar een plaats waar ze zich weer goed kunnen voelen. Maar als ze midden in een bos terechtkomen in een vreemd, oud landhuis met zonderlinge bewoners, wordt al snel duidelijk dat overal gevaar loert. Zonder dat ze het beseffen gaan ze door een geheimzinnige Poort. Vanaf dan is er geen weg mee terug…

Dit boek is het eerste deel in de reeks De Poortwereld. Er zijn in totaal vier delen (2: Het uur van de weerwolf, 3: Het offer en 4: De Witte Heks).

Dat dit boek goed geschreven is, merk je al direct op de eerste bladzijden: het verhaal zuigt je op en laat je niet meer los. Net als de hoofdpersonen word je meegenomen naar de mysterieuze Poortwereld, waar mensen nog leven als in de prehistorie. Nina en Elias worden opgenomen door het gezin van Wolf en Luna. En hoewel Nina en Elias zich nu ineens in een andere wereld bevinden, voelen ze zich er redelijk prettig.

Toch weet je als lezer dat er een dreiging moet zijn… het boek begint namelijk met een geheimzinnig en spannend fragment, waarin vier mensen de Poortwereld uitvluchten. En inderdaad… al snel blijkt dat een van de meisjes uit het dorp meegenomen zal worden om de Grijze Heks te dienen. Het zal de lezer niet verrassen dat Nina wordt aangewezen… Vanaf dat moment komt het verhaal in een stroomversnelling. Elias doet er alles aan om de Poortwereld weer te ontvluchten, maar hun nieuwe gezin werkt niet mee. Iedereen is bang voor de wraak van de Grijze Heks.

Het boek heeft een vrij trage spanningsopbouw. Het einde van dit boek is in feite pas het begin van een spannend avontuur, waarbij steeds duidelijker wordt hoe complex de situatie is waarin Nina en Elias zich bevinden. Het boek eindigt met een vooruitblik naar deel 2 (Het uur van de weerwolf). Je zult direct verder willen lezen in het volgende boek!

de-storm-illustratieBinnen het genre is dit een opvallende serie. Allereerst is het boek een stuk dunner dan de meeste fantasyboeken (162 pagina’s). Maar vooral de illustraties springen in het oog. Ze zijn anders dan gebruikelijk: stripachtig, expressief en krachtig. Het donkere randje van het verhaal komt hierdoor goed tot uiting. De illustraties beslaan steeds twee pagina’s en vatten in feite het verhaal tussendoor in beeld samen. Toch denk ik dat de typische tekenstijl sommige kinderen zal weerhouden van het lezen van dit boek. En dat is zonde – dit is echt een verhaal dat veel kinderen, zowel jongens als meisjes, zal aanspreken. Door de vele dialogen en de korte hoofdstukken is dit verhaal ook prima geschikt als voorleesboek! Nederlandse leerkrachten kunnen de Vlaamse woorden en uitdrukkingen dan ook direct vervangen of toelichten (mocht dit nodig zijn).

Dit is een boek uit een serie die je in zijn geheel zult moeten lezen. Als je dit boek gaat aanschaffen voor de schoolbibliotheek is dat goed om te weten!

De epiloog is dusdanig intrigerend, dat het kinderen wel zal aanzetten tot lezen!

Een felle bliksemflits (…) de Poort doorliep. (blz. 4 t/m 7)

Wel moet je er rekening mee houden dat de serie steeds griezeliger en spannender wordt. Het is dus ook goed om alvast iets meer te vertellen over de vervolgdelen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

De schrijver neemt in dit boek de tijd om de personages goed neer te zetten en maakt tevens duidelijk hoe lastig de situatie is waar zij zich in bevinden. Om goed met elkaar te kunnen samenwerken in de strijd tegen de Grijze Heks (die ongetwijfeld in latere boeken verder uitgewerkt gaat worden), zullen er een hoop kwesties uitgevochten moeten worden.

Het kan interessant zijn om hier met de kinderen over te praten. Dit kun je doen zonder het gehele boek voor te lezen, al zal de situatie wel duidelijker zijn als je dat wel doet.

Samenwerken

Lees het volgende fragment voor. Het zal duidelijk zijn dat Wolf Elias niet zo aardig vindt. In dit fragment is tevens duidelijk dat de auteur Vlaams is: Wolf is niet ‘opgezet’ met de komst van het tweetal. Kunnen de kinderen uit de context opmaken wat dit betekent?

‘Ik wil dat (…) die niet lachte. (blz. 65-66)

Vraag naar aanleiding van dit fragment aan de kinderen: Wat denk je? Kun je samenwerken zonder de ander aardig te vinden? Hoe zal de samenwerking tussen Wolf en Elias gaan verlopen?

Lees vervolgens het volgende fragment voor:

‘Zwijgend liepen Wolf (…) kwam allemaal goed. (blz. 67 t/m 72)

Vraag nu: Hoe vinden jullie de samenwerking gaan? en: Wat doet Elias om beter met elkaar om te gaan / vriendschap te sluiten met Wolf?

Keuzes maken

Elias en Nina hebben een groot dilemma: door te vluchten kunnen ze Nina wellicht redden uit de klauwen van de Grijze Heks, maar daarmee brengen ze wel het dorp van Wolf en Luna in gevaar. Wat zouden de kinderen in jouw klas doen? Hier kun je een interessant gesprek over voeren. Het is wel handig om achtergrondinformatie te geven over dit fragment, omdat daardoor de keuzemoeilijkheid beter duidelijk wordt. Dit gesprek zal dus beter uit de verf komen als je het gehele boek voorleest of in ieder geval zelf gelezen hebt en het fragment vervolgens toelicht.

De hele situatie (…) ze altijd deed. (blz. 104/105)

Het uur van de weerwolfHet offerDe witte heks

Uitgeverij Abimo, 2015