De wraak van Mysteria

De wraak van Mysteria

CO-AUTEURS: JADE HOFFMANS, RUBEN DE MELKER, SANNE MABROUK EN THESSA VAN KLAVEREN

Een groep kinderen gaat op schoolreis naar het pretpark Mysteria. Algauw merken ze dat er iets behoorlijk mis is met het park. De mensen om hen heen verdwijnen zomaar en het lijkt erop dat zijzelf de enigen zijn die overblijven. Als het park dan ook nog eens opdrachten gaat geven, er een vreemd wezen rondzweeft en een van hen in een hond wordt veranderd, weten de kinderen niet meer of ze nu dromen of in de werkelijkheid zitten. Het park laat weten dat het wraak neemt. Maar op wie of waarom? En wat hebben zij ermee te maken?

Gerard van Gemert schreef dit boek samen met vier enthousiaste kinderen: Jade Hoffmans, Ruben de Melker, Sanne Mabrouk en Thessa van Klaveren. Zij bedachten de plot mee, droegen ideeën aan en gaven hun kijk op de illustraties.

Hoe fantastisch moet het zijn voor een kind om mee te mogen schrijven aan een écht boek?! ‘Als een droom die uitkomt’, zo is te lezen in de inleiding van De wraak van Mysteria. En hoewel het vaker voorkomt dat een boek samen met kinderen geschreven wordt (zoals bijv. Xinia’s wraak of boeken uit de serie Het geheim van…), is een samenwerkingsverband als dit toch wel heel bijzonder.

Het is namelijk wel afwachten wat dan de kwaliteit van zo’n boek wordt: zie het maar eens eens te worden met z’n allen! Maar – zo is tevens te lezen in de inleiding – de taken zijn goed verdeeld (bedenken, schrijven of beoordelen) en het resultaat mag er zijn! Het boek leest als een trein en zit goed in elkaar. Maar de grootste kracht zit hem in het feit dat dit boek perfect aansluit op de belevingswereld en de interesses van kinderen. Het is spannend, mysterieus, griezelig en het gaat ook nog eens over school, vriendschap en verliefdheid. Wat wil een kind in groep 7 of 8 nog meer?!

Als groep 7 in het pretpark steeds meer mensen om zich heen ziet verdwijnen en op een gegeven moment zelfs de meester verdwenen is, wil je niets anders dan verder lezen: wat is hier aan de hand? De opdrachten die de kinderen vervolgens krijgen, houden de lezer ook geboeid: raadsels en puzzels die opgelost moeten worden en lukt dat niet… dan zitten ze voor altijd vast in een soort parallelle schijnwereld. Het is heel knap dat de auteurs het voor elkaar hebben gekregen een (weliswaar fantasievol, maar) geloofwaardige plot te schrijven die niet in elkaar zakt naar het einde toe – altijd een gevaar met zo’n ijzersterk begin!

Oké, er zitten wel wat clichés, vreemde details (een lolly?) en kinderlijke overdrijvingen in (‘Hoeveel zakgeld krijg jij? Och, niet zoveel, maar honderd euro per maand. Jij?’), maar dat past helemaal bij de manier waarop het boek is ontstaan en zal kinderen die het boek lezen juist erg aanspreken. Het enige zwakke element is eigenlijk de illustratiestijl – het is vreemd dat de kinderen daarover hun mening zouden hebben gegeven. De illustraties zijn namelijk erg kinderlijk voor de doelgroep of het spannende verhaal. Gelukkig zijn het er niet al teveel en de donkere, realistische cover past er daarentegen weer wel heel goed bij. Gelukkig maar, want dit boek verdient het om uit de kast te worden getrokken! Een lekker spannend leesboek!

Vertel je klas dat dit boek mede geschreven is door vier kinderen en ik weet zeker dat je de aandacht van je klas te pakken hebt. Als je dan vervolgens vertelt waar het over gaat, zullen heel veel kinderen het boek willen lezen. En lees je daarna ook nog het volgende fragment voor, dan zul je waarschijnlijk moeten gaan loten wie het boek als eerste mag lezen. Voorlezen kan natuurlijk ook, maar dit is nou echt een goed voorbeeld van een boek dat kinderen heel goed zelfstandig kunnen lezen. Heel toegankelijk, niet te dik en vrijwel verzekerd leesplezier.

De boot gleed (…) einde discussie was. (blz. 14 t/m 17)

Uitgeverij Clavis, 2010

Helaas is het boek niet meer nieuw leverbaar.