De dolle reis door Zweden

Lotte Wirwar - De dolle reis door ZwedenLotte Wirwar gaat op vakantie naar Zweden! Met een camper en een tentje, kamperen in de wildernis! Haar beste vriendin Chloë mag mee – wat eigenlijk nog het allerleukste is. Het wordt een onvergetelijke reis, met een shopverslaafde moeder (“IKEA!”), twee lastige broertjes, een vader die Chloë en Lotte moet redden tijdens hun nachtelijke berenjacht en natuurlijk héél veel muggen!

Dit is het zesde deel in de serie De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar. Het kan los van de andere delen gelezen worden.

Is het niet heerlijk om af en toe een boek te lezen met het verstand op nul en gewoon lekker te ontspannen? Nou, dat kan met dit boek. De dolle reis door Zweden neemt je mee op vakantie naar het hoge noorden en laat je deze beleven door de ogen van de Lotte Wirwar. En dat gebeurt met heel erg veel tekeningetjes, grappige lettertypes en simpele, humoristische tekstjes.

Lotte gaat samen met haar familie en beste vriendin Chloë met de camper op reis en babbelt het hele boek over alle grappige en leuke dingen die ze onderweg meemaakt. Dat begint al op de veerboot, waar ze kennismaakt met de Zweedse kroon en duty free shoppen. Het hele verhaal wordt erg goed vanuit de belevingswereld van een basisschoolkind vertelt: alles is nieuw en even spannend.

Voor de lezers die nog nooit in Zweden zijn geweest, komen er gedurende het hele verhaal ongemerkt ontelbare kenmerken van Zweden voorbij: van kleurrijke houten paardjes en kanelbullar tot bosbessensoep (feest der herkenning voor mensen die wél in Zweden zijn geweest!). Lotte bezoekt het Astrid Lindgren-museum, kampeert in de wildernis en is continu op zoek naar elanden, wolven, trollen en beren. Ze is het hele verhaal een opgewekt en vrolijk meisje. Ze vindt deze reis naar Zweden een ‘mega geweldige vakantie’ en dat zorgt ervoor dat je met een heel positief gevoel het boek dicht zal slaan. Niet alleen een boek ‘voor vrolijke meisjes’ (staat op de achterkant), maar een boek waar je vanzelf vrolijk van wordt!

De boeken van Lotte Wirwar zijn uitermate geschikt voor meisjes die lezen wat lastig of minder leuk vinden. De vele tekeningetjes maken dit verhaal een zogenaamde ‘graphic novel’ en de tekst is lekker luchtig en érg makkelijk ‘verteerbaar’. De vrolijke kaft met grappige ‘krabbels’ zal uit zichzelf al veel meisjes aanspreken, maar mochten de kinderen deze serie nog niet kennen, dan zou ik hem zeker promoten – het zal sommige meiden veel leesplezier bezorgen (met name in groep 5/6)!

Een grappig fragment voor boekpromotie:

En ineens kreeg (…) hem niet meer. (blz. 91 t/m 97)

Reizen & vakantie

De meeste kinderen zullen met de auto of het vliegtuig op vakantie gaan. Met een camper en een veerboot reizen, zal voor veel kinderen net zo spannend en nieuw zijn als voor Lotte Wirwar. Mocht je het in een project over reizen hebben over verschillende manieren om op reis te gaan, dan kun je hier een leuk fragment over voorlezen. Gebruik het bijvoorbeeld als introductie voor je les en vraag aansluitend wie er ook wel eens op een veerboot is geweest. Of met een camper op vakantie is gegaan.

Toen we eindelijk (…) reusachtige parkeerplaats uit. (blz. 23 t/m 29)

Zweden

Grappig genoeg ben ik zelf als kind vaak (met een camper!) naar Zweden op vakantie geweest, waardoor ik enorm veel Zweedse dingen herken in dit verhaal! Ze zitten echter heel goed door het hele verhaal verweven, dus om meer over Zweden te weten te komen, kunnen kinderen het beste gewoon het hele boek lezen. Zo komen ze aardig wat te weten over het Zweedse landschap, Zweedse producten, Stockholm en Astrid Lindgren! Dat laatste komt doordat Lotte het park Astrid Lingrens Värld bezoekt: een themapark waar je de verhalen van Astrid Lindgren kunt beleven. Leuk om hier iets over te vertellen als je het in de klas over Zweden hebt! Kun je meteen nog (veel) meer mooie boeken promoten!

Een fragment uit dit boek over het themapark:

We keken uit (…) boeken gaan lezen. (blz. 51 t/m 65)

Het is dan leuk om de foto’s op de website erbij te pakken; daarop is duidelijk te zien dat Chloë bijvoorbeeld gelijk heeft over het huis van Pippi Langkous – dat ziet er helemaal anders uit dan op televisie. Inderdaad is alles gebaseerd op de oorspronkelijke illustraties!

Uitgeverij Deltas, 2016

Lotte Wirwar bol

Series: De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar | Onderwerpen: 2016, Dagboek, Dieren, Graphic Novel, Kamperen, Natuur, Reizen & vakantie, Scandinavië, Serie, Tip van Lisa, Vakantie, Zweden