Dubbele Lotje

Dubbele LotjeTijdens een zomerkamp ontmoeten de 9-jarige meisjes Louise en Lotte elkaar. Louise komt uit Wenen en Lotte komt uit München. Ze krijgen de schrik van hun leven: ze lijken zoveel op elkaar dat het lijkt alsof ze in de spiegel kijken! De meisjes komen erachter dat ze op dezelfde dag en plaats geboren zijn en komen tot de conclusie dat ze als tweelingzusjes uit elkaar zijn gehaald door hun ouders. Beide zijn natuurlijk ontzettend benieuwd naar hun andere ouder en ze besluiten na het kamp dan ook van plaats te wisselen. Louise gaat als Lotte naar München en Lotte gaat als Louise naar Wenen…

Deze klassieker uit 1949 is een absolute aanrader. Het boek is al jaren een groot succes en in 2008 opnieuw vertaald. De illustraties zijn wel hetzelfde gebleven, waardoor het boek wat ouderwets aandoet, maar dat maakt de kracht van het verhaal niet minder. Hoe bizar en bijzonder moet het zijn om als kind erachter te komen dat je deel bent van een eeneiige tweeling?

Als kind vond ik het fascinerend dat Louise en Lotte elkaar alle details uit elkaars leven proberen te vertellen, waardoor ze elkaars plek in kunnen nemen. Vanzelfsprekend levert dit gecompliceerde situaties op, want hun ouders en beste vrienden mogen niets vermoeden. Dat Lotte en Louise qua persoonlijkheid nogal van elkaar verschillen maakt de switch extra lastig.

Het thema van het verhaal spreekt enorm tot de verbeelding, waardoor het boek ook nu nog steeds veel kinderen zal aanspreken. Het boek is door Disney verfilmd onder de titel ‘The Parent Trap’ (de Engelse ‘vertaling’ van het boek).

Tot slot maakt de grappige en aansprekende vertelstijl van Erich Kästner dit boek tot een echte topper.

Dit is een geweldig voorleesboek, mede doordat de auteur de lezer direct aanspreekt (en de voorlezer daardoor dus ook). Na het voorlezen kun je natuurlijk ook samen met de kinderen de film bekijken (en de verschillen met het boek kunt bespreken). Mocht je het boek niet willen/kunnen voorlezen, dan zou ik het zeker presenteren in de klas. Je zult er veel kinderen een groot plezier mee doen!

Kennen jullie Meerbeek? (…) elkaar moeten wennen. (blz. 9 t/m 20)

Na het voorlezen van bovenstaand fragment vertel je:

De meisjes besluiten het raadsel van hun gelijkenis tot op de bodem uit te zoeken. Louise gaat als Lotte naar München en Lotte als Louise naar Wenen…