Dummie de Mummie en de dans van de Cobra

Dummie de Mummie en de Dans van de CobraDummie heeft een bijzonder schildertalent. Zó bijzonder dat hij zijn schilderijen mag gaan exposeren in New York! Zijn beste vriend Goos en diens vader Klaas gaan natuurlijk met hem mee! In New York bekijken ze de stad en een aantal musea, maar brengen ze vooral veel tijd door met het honkbaljeugdteam van de New York Cobra’s. Dummie blijkt een supertalent te zijn en leert de spelers ‘de dans van de Cobra’, waardoor ze nog beter gaan slaan. Maar dan verdwijnt de mascotte van het team – de plastic slang Mister Siss – en gaat alles ineens verkeerd. Is Dummies vertrouwen in de Egyptische slangengod Asp Arat dan toch geen bijgeloof?

Deel 5 uit de serie over Dummie de Mummie.

Dit vijfde deel in de serie Dummie de Mummie is prima te lezen zonder kennis van voorgaande delen, al is het wel leuker om het eerste deel al te kennen, zodat je beter begrijpt wie Dummie is en waar hij vandaan komt. Het verhaal gaat grotendeels over honkbal en het geloof in de dans van de Cobra. Het schildertalent van Dummie speelt een minder grote rol dan het begin van het verhaal doet vermoeden. Het verhaal is grappig en origineel, maar behoorlijk lang en pas aan het einde wordt het spannend. Dit boek van bijna 300 pagina’s is dan ook alleen geschikt voor liefhebbers van lezers, want niet-lezers zullen er een flinke kluif aan hebben. De vele illustraties maken het boek wel heel levendig.

Het verhaal speelt zich voor een groot gedeelte af in New York. De schrijfster ging er voor dit boek zelfs speciaal naartoe. Dat is ook te merken, want de sfeer van de stad wordt goed beschreven en de locaties bestaan echt. Jammer is dat de locaties niet bij naam worden genoemd! Ook namen van musea zijn weggelaten, evenals de namen van de schilders die worden besproken.

Het is zeker de moeite waard om in de bovenbouw een les aan New York te wijden en daarin locaties uit het boek te noemen en laten zien: Manhattan, het Vrijheidsbeeld, Times Square, Central Park, Museum of National History, Museum of Modern Art.

Bij het noemen van het Museum of Modern Art is het ook interessant om een aantal van de in het boek genoemde schilderijen te laten zien (‘Sterrennacht’ van Van Gogh, een schilderij van Jackson Pollock, Picasso, “White painting”, “Red”) en deze te bespreken. Goos snapt er niets van; Klaas vindt ze fantastisch. Wat vinden de kinderen in de klas?

“Het museum voor (…) ghoed’, zei Dummie (blz. 142 t/m 145)

Kortom: dit boek kan je veel ideeën geven om een les over New York te maken. En natuurlijk is het leuk om na afloop dit boek te laten zien en te vertellen dat alle locaties die in de les besproken zijn, terugkomen in dit grappige verhaal! Kinderen zullen na jouw les de locaties ook zeker herkennen en dat maakt het verhaal nog beeldender.

Dummie de Mummie en de drums van Massoeba

Uitgeverij Van Goor, 2013

Dummie de Mummie 5 bol.com