Een vampier van niks

Een vampier van niksOm een echte vampier te worden moet Jonas vóór zijn tiende verjaardag mensenbloed drinken. Maar de mensen worden steeds wakker als hij hen probeert te bijten. Hoe vaak hij ook oefent op biefstuk en biggetjes, het helpt allemaal niets. Samen met zijn vriendinnetje Sofie probeert Jonas zijn probleem op te lossen, want anders blijft hij echt een vampier van niks!

Eerste deel in deze serie over vampier Jonas. Het tweede deel, Een vampier met Kwade Vlekken, is net (september 2017) verschenen.

Dit is nou echt een griezelboek voor kinderen die eigenlijk niet zo van enge boeken houden. Het gaat wel over vampiers en het drinken van mensenbloed (en gatsie.. dat is toch echt wel een beetje griezelig), maar spannend is het boek zeker niet. Het is eigenlijk een heel lief verhaal, over Jonas die er graag bij wil horen, maar het zwarte schaap van de familie is omdat hij nog geen bloed kan drinken zonder dat zijn slachtoffers het voelen. Als hij het niet snel leert, wordt hij verstoten uit het gezin.

Dat Jonas een vampier is, mag natuurlijk niemand weten – anders zouden ze veel te bang voor hem zijn! De familie van Jonas bestaat namelijk uit niet-doodbijtende vampiers, zo legt hij halverwege het boek uit aan zijn vriendinnetje Sofie. En zo los je dat dus op in een kinderboek – niets engs meer aan! Daiënne Merkies verwerkte wel allerlei ‘bekende’ vampier-details in haar verhaal – zo heeft Jonas geen spiegelbeeld en staat hij ook niet op de schoolfoto. Hij draagt een cape (altijd) en heeft scherpe hoektanden. Een boek vol clichés dus, maar dat maakt het verhaal in dit geval juist heel duidelijk en aantrekkelijk.

Het boek is heel dun (88 blz.) en staat vol mooie, gedetailleerde zwart-wit illustraties, waarbij het haar van Jonas steeds feloranje is ingekleurd. Erg leuk gedaan. Dat het boek in 2014 de Hotze de Roosprijs heeft gewonnen is dan ook begrijpelijk: dit is een grappig, toegankelijk en vriendelijk verhaal en tóch een beetje griezelig. Een boek dat veel kinderen (vooral uit groep 5 en 6) graag zullen lezen!

Er zijn leerkrachten en kinderen die wat moeite hebben met het griezelige en spannende thema van de Kinderboekenweek 2017. Voor hen is dit boek het perfecte voorleesboek! Niet te dik en niet eng. Griezelen voor beginners, zeg maar.

Ook een goed boek om te promoten natuurlijk (ook buiten de Kinderboekenweek), want veel kinderen houden nu eenmaal toch van griezelboeken! Lees daarvoor het volgende fragment voor:

‘ Ik ga op jacht!’ (…) vampier van niks!’ (blz. 9 t/m 13)

Een vampier met kwade vlekken