De ergste schoolreis ooit

De ergste schoolreis ooitAlex Palmer uit Miami gaat met zijn klas op schoolreis naar Washington. Maar in het vliegtuig gaat het al mis. Alex’ vriend Matt ziet twee mannen zitten die zich niet alleen verdacht gedragen, maar ook luchtfoto’s van het Witte Huis bij zich hebben. Wat zijn deze vreemde types van plan?!

Tijdens de schoolreis worden ze vervolgens door de mannen achtervolgd. Tot overmaat van ramp wordt Matt zelfs ontvoerd! Gelukkig krijgen ze hulp van hun mooie en stoere klasgenootje Suzana. Misschien moeten ze samen wel een aanslag op de president voorkomen…

Vertaald door Aimée Warmerdam.

Dave Barry gaat al een tijdje mee als schrijver, maar zijn boeken over Peter Pan zijn niet in het Nederlands vertaald. Dit boek is de eerste vertaling naar het Nederlands en daar kunnen we alleen maar heel erg blij mee zijn! Dit spannende en tegelijkertijd enorm grappige boek zal heel veel kinderen vermaken!

Ondanks dat de hoofdpersonen Alex en Matt al op de middelbare school zitten, is dit boek prima geschikt voor de hele bovenbouw van de basisschool. De jongens gaan met hun klas op schoolreis – eigenlijk meer op excursie – naar Washington. Maar voordat Alex, de ik-persoon in dit verhaal, vertelt over zijn beleefde avontuur stelt hij zichzelf al op een fantastische manier voor. Hij vertelt over zijn familie en het leven in Miami (Florida) op zo’n smeuïge, hilarische wijze, dat je niets liever wilt dan verder lezen. Op dat moment lijkt het boek vooral heel erg humoristisch te zijn, maar al snel blijkt dat dit een spannende detective is, die alleen wel op een ontzettend grappige manier wordt verteld.

In het vliegtuig naar Washington begint het al een vrij ‘erge’ schoolreis te worden: Alex en Matt worden na een stommiteit met twee enge mannen die zich nogal verdacht gedragen, bijna naar huis gestuurd door hun leraar.

Toen ik dat tegen mijn moeder zei had ik mijn telefoon niet eens meer nodig, want ik kon haar vanuit Miami horen schreeuwen – had ik al verteld dat ze Cubaans is? Waar het op neerkwam was dat ze me zou ‘vermoorden’ én ‘huisarrest’ zou geven én ‘de komende driehonderd jaar’ mijn Xbox in beslag zou nemen. Wat me lastig te combineren leek, maar dit was niet het moment om mijn moeder daarop te wijzen. (blz. 38/39)

Erger wordt het als Alex en Matt de vreemde, enge mannen uit het vliegtuig zien bij het Witte Huis… en zij hén! Ze worden achtervolgd, wat uiteindelijk zelfs leidt tot een ontvoering en eindigt in een poging om het criminele plan van de mannen te dwarsbomen. Het verhaal heeft enorm veel vaart en is behoorlijk spannend! Toch houdt de humoristische schrijfstijl en de grote hoeveelheid blunders het verhaal heel erg luchtig en vooral ontzettend vermakelijk.

Alex is een zeer herkenbare puber, die – behalve met de ontvoering van zijn vriend Matt – heel erg bezig is met hoe hij overkomt op de mooie Suzana. Het is geweldig hoe dit überpopulaire meisje zich aansluit bij de ‘sulletjes’ en zich helemaal niets aantrekt van wat andere leerlingen daarvan vinden. Tussen de regels door wordt in dit boek ook heel veel gezegd over hoe anders mensen kunnen zijn dan je zou denken. Alex vertelt in heerlijke puberale overdrijvingen over zijn klasgenoten en over alles wat er gebeurt.

Ons gebouw was een groot grijs gebouw en heette het Warren G. Harding Hotel. Het was heel oud. Volgens mij was dit het officiële hotel van elke klas die sinds de Burgeroorlog op schoolreis naar Washington was gegaan. In de lobby stonden afgeragde banken die eruitzagen alsof er een koe op bevallen was. Iemand beweerde dat hij bij de koffiecorner een rat had zien rennen. Maar het kon niemand echt iets schelen, want we zaten in een hotel, zonder onze ouders. (blz. 44)

De combinatie van humor en spanning is in dit boek zeer geslaagd. Het is een heerlijk (voorlees)boek om hardop bij te lachen, maar het zal kinderen ook zeker tot de laatste bladzijde in spanning houden hoe dit avontuur ten einde komt.

Wat een geweldig voorleesboek voor in de klas! Humor en spanning spreekt vrijwel alle kinderen aan en dit verhaal gaat ook nog eens over iets heel herkenbaars: een excursie met school. Oké, het verhaal speelt zich af in Washington DC en oké, de jongens zitten op een Amerikaanse middelbare school en dat werkt allemaal net even anders, maar dat is voor het verhaal verder niet zo heel erg relevant. Sterker nog, het maakt het verhaal juist extra boeiend: met het vliegtuig op excursie, naar de stad waar de Amerikaanse president woont! Daar willen kinderen vast wel meer over weten.

Verenigde Staten / Washington

Je kunt het boek dan ook prima voorlezen tijdens een project over de Verenigde Staten. In het verhaal komen allerlei kenmerken van zowel Florida als Washington voorbij. Belangrijke gebouwen (allerlei Memorials), kenmerken van het landschap (moeras, alligators), belangrijke gebeurtenissen (Burgeroorlog, Independence Day). Er wordt niet heel diep op ingegaan in het boek, maar het zijn leuke aanknopingspunten om het vervolgens in de klas erover te hebben of te laten zien met foto’s.

Een leuke opdracht tijdens het lezen: houd bij waar Alex en Matt allemaal langskomen tijdens hun schoolreis en maak er een poster van met foto’s en/of tekeningen! Kinderen zullen op die manier niet alleen extra goed luisteren; je zult ook prachtige posters in de klas krijgen met herkenningspunten uit het verhaal. Omdat iedereen zelf mag weten welke herkenningspunten dit zijn (een museum, maar een ‘gewoon’ Amerikaans huis mag natuurlijk ook!), zullen alle posters anders zijn. Op de schutbladen staat al een geïllustreerd voorbeeld!

Boekpromotie

Maar natuurlijk zullen kinderen het ook erg leuk vinden om dit boek zelfstandig te lezen. Het is geen ingewikkeld verhaal en het boek wordt nog extra verluchtigd door enkele illustraties van Jon Cannell. Een leuk voorleesfragment is het volgende. Weliswaar verraad je hiermee wel al dat Matt ontvoerd wordt, maar dat geeft alleen maar aan hoe spannend en ‘erg’ de schoolreis wordt! Het is dus wel belangrijk om voor het voorlezen van het fragment te vertellen dát Matt (klasgenoot en vriend van Alex) is ontvoerd. Verander evt. ‘Toen keek Suzana mij aan en…’ in ‘Suzana keek mij aan en…’

Toen keek Suzana (…) ‘Oké. Let’s go.’ (blz. 118 t/m 121)

Wil je liever nog niet al teveel verraden waar het boek over gaat, dan kun je ook een fragment uit het eerste hoofdstuk voorlezen. Hieruit blijkt sowieso al wel hoe grappig het boek is. (En je kunt leerlingen meteen voorbereiden op het vak maatschappijleer op de middelbare school!)

De schoolreis was (…) Zo begon onze schoolreis. (blz. 14 t/m 17)

Kinderen die houden van de boeken van Jozua Douglas, zoals Operatie Pisang, zullen waarschijnlijk ook dit boek fantastisch vinden.

Uitgeverij Condor, 2018

De ergste schoolreis ooit bol.com

Genre: Detective, Humor
Onderwerpen: 2018, Criminaliteit, Excursie, Jezelf presenteren, Miami, Noord-Amerika, Ontvoering, Samenwerken, Schoolreis, Tip van Emma, Tip van Finn, Tip van Sem, Verenigde Staten, Voorleestopper, Washington
Geïllustreerd door Jon Cannell