Flutvakantie

FlutvakantieDe moeder van Bram Botermans heeft besloten dat ze met het gezin op vakantie gaan om ‘de familiebanden te verstevigen’. Bram heeft er een hard hoofd in… en terecht. Er gaat steeds meer mis tijdens de vakantie. Het eerste motel waar ze overnachten is flut en ’s nachts krijgt Bram ruzie met een asofamilie. Een dag later wint zijn broer Rick een biggetje tijdens een stinkvoetenwedstrijd, dus die moet ook nog in de overvolle auto worden gepropt. De vakantie loopt uit op een ramp die Bram NOOIT zal vergeten…

Dit is deel 9 in de serie Leven van een loser.

De serie Het leven van een loser was de eerste succesvolle graphic novel in Nederland en dit is inmiddels alweer het negende deel. Het succes van de serie is volkomen terecht en begrijpelijk: de boeken zijn erg grappig. Anders dan bij andere succesvolle graphic novels draait het bij deze serie niet alleen om de leuke tekeningen. Ook het verhaal (met een duidelijke verhaallijn!) is grappig en heeft een subtielere vorm van humor dan andere boeken van deze soort. De illustraties vullen het verhaal perfect aan.

Het leven van een loser kan jonge kinderen al motiveren om te lezen en bij ons op school is het boek al populair vanaf groep 5, maar de boeken zijn wel geschreven voor kinderen vanaf 10 jaar oud. De hoofdpersoon Bram Botermans zit immers al op de middelbare school en ook de humor zal beter begrepen worden door oudere kinderen. Daarnaast is het taalgebruik ook passender bij de hoogste groepen van de bovenbouw (“Ook al heeft die ervaring een bittere nasmaak achtergelaten, ik vind zijn boeken nog steeds leuk.” blz. 61). Echter, als jongere kinderen door dit boek gemotiveerd raken om te lezen, zou ik daar niet heel moeilijk over doen, want er komen verder geen schokkende gebeurtenissen in voor.

Boekpresentatie voor dit boek is eigenlijk niet nodig, want de serie verkoopt zichzelf al. Ik raad echter elke leerkracht aan in ieder geval één boek van de serie te lezen, want dan weet je tenminste waarom de serie zo’n succes is en snap je waarom de kinderen in je klas hardop zitten te lachen tijdens het lezen! Op de website van de uitgever kun je het eerste hoofdstuk alvast downloaden.

Uitgeverij De Fontein Jeugd, 2015

Flutvakantie bol

Genre: Humor