Gangsterschool 2 – Broederschap van het Kwaad

Gangsterschool 2Milly en Charlie zitten op het Rabauw College, een school voor meestercriminelen. Hoewel Charlie een fantastische hacker is en Milly ook zo haar criminele talenten heeft, hebben ze verder geen misdadige neigingen. Niet handig op een school waar Vervalsen, Besluipen en Vermomming en Bedrog met onmiddellijk Effect op het programma staan.

Gelukkig kunnen ze hun (nieuw verworven) vaardigheden goed gebruiken als er een waardevolle diamant blijkt te zijn gestolen uit de school. Ook Charlies hond Grompie en de vliegende robot Wolfie blijken weer van nut te zijn. In hun zoektocht komen ze een kwaadaardig en mysterieus broederschap op het spoor, dat het Rabauw College wil vernietigen. Tijd voor een superslim reddingsplan!

Tweede deel in de serie Gangsterschool. Het eerste deel heeft geen ondertitel en heet dus simpelweg Gangsterschool. Het derde deel gaat over de Piramide van Verderf en verschijnt juni 2019.

Vertaald door Leny van Grootel.

Het eerste deel van de serie Gangsterschool deed qua opbouw erg aan Harry Potter denken: eerst krijg je als lezer een uitgebreide rondleiding door de school – het Rabauw College – waarna de hoofdpersonen – Milly en Charlie – een meesterschurk ontmaskeren. Echt zo’n leesboek waar de meeste kinderen van houden: vol humor, spanning en verrassingen.

Dit tweede deel – Broederschap van het Kwaad – verscheen vrij snel na het eerste: zelfs nog in hetzelfde jaar. Ook fijn voor kinderen, want zo kunnen ze snel verder lezen in een serie die hen bevalt. En in dit boek vinden ze wederom al die ingrediënten waardoor deel 1 ook zo fijn wegleest: veel humor, spanning en onverwachte wendingen. Hoewel onverwacht… de geoefende lezer zal het boek iets minder verrassend vinden en ook veel parallellen zien met andere boeken.

Milly en Charlie komen in dit verhaal een kwaadaardig Broederschap op het spoor, dat samenkomt in een geheime ruimte op het schoolterrein en bestaat uit drie mannen, die zich vermomd hebben met pijen en stemvervormers. Ze offeren kippen, al gebruiken ze bij gebrek aan levende kippen voortaan kippen van rubber…

‘En waar heb je dit buitengewone exemplaar vandaan?’
‘Albert Haan. Een aanbieding voor bulkbestellingen.’
‘Bulkbestellingen? Ffffoe… Hoeveel moeten we er hier nog afwerken dan?’
(…)
Een lange stilte. En toen: ‘Tweehonderd. En vijftig.’
De Broeder in de groene pij begon te lachen, een wild, zenuwslopend geluid dat Charlie deed denken aan een jankende elektrische gitaar.
(blz. 65)

Dit soort humor haalt natuurlijk veel van de spanning in het verhaal weg. Echt heel spannend is het boek dan ook niet, al wil je als lezer toch wel heel graag weten hoe het verhaal zal aflopen. Het Broederschap wil immers wél het Rabauw College ten val brengen en dat willen Milly en Charlie natuurlijk voorkomen. Deze missie staat dan ook centraal in dit boek, al valt er voor de lezer ook nog steeds erg te genieten van de bijzondere schoolvakken, zoals Vermommen en Criminele Elektrotechniek voor Gevorderden.

Alles bij elkaar is het boek dan ook vooral heel erg vermakelijk; een fijn leesboek dat niet al te veel inspanning vraagt en bij heel veel kinderen zal zorgen voor veel leesplezier!

Voor het promoten voor het eerste deel had ik een fragment gekozen uit een van de bijzondere lessen van Milly en Charlie – een fragment dat kinderen fantastisch bleken te vinden toen ik het boek promootte in een groep 8. De humor sluit erg goed aan bij kinderen in de bovenbouw. De serie kan ook al prima vanaf groep 6 (voor)gelezen worden, al is de woordenschat voor die groep best nog wel pittig.

Voor het promoten van dit boek zou ik kiezen voor een spannend fragment – om de nadruk nu op een ander aspect van de serie te leggen – waarbij Charlie het geheime Broederschap (bijna) ontdekt. Voordat je het gaat voorlezen, is het wel handig om even te vertellen dat Grompie de hond van Charlie is en dat die in de bossen van het Rabauw College rondrent als ‘spookhond’. (Een verhaaltje dat in het eerste deel bedacht is om Grompie daar te kunnen laten blijven). Wolfie is een vliegende robot, die ook in het eerste deel is geïntroduceerd.

Die avond sloop (…) viel langzaam dicht. (blz. 48 t/m 53)

Om het fragment niet te lang te maken, kun je er ook een stukje uit weglaten: Er werd zelfs (…) groen zijn geworden.’ (blz. 51 t/m 53) – dat is namelijk niet relevant voor dit fragment (wel voor de rest van het verhaal!).

Gangsterschool

Uitgeverij Holland, 2018

Gangsterschool 2