Gangsterschool

GangsterschoolHet Rabauw College is een bijzondere school. Hier staan geen rekenen en taal op het lesrooster, maar Dieverij, Hacken, Besluipen, Vermommen en nog veel meer vaardigheden waar elke Betrouwbare Burger van huivert… Op de Gangsterschool worden alleen kinderen van meestercriminelen toegelaten, zodat ook zij alle kneepjes van het boevenvak kunnen leren.

Nieuwkomers Milly en Charlie zijn echter anders. Zij houden er niet van om echt slechte dingen te doen. Maar hoe krijgen ze dat voor elkaar zonder onmiddellijk van school getrapt te worden en te eindigen op het duistere en gevaarlijke Kruimeling College?

Vertaald door Thijs Goverde.

Eerste deel. Deel 2  gaat over de Broederschap van het kwaad. Deel 3 zal in juni 2019 verschijnen en gaat over de Piramide van Verderf.

Wat een geweldig idee voor een boek: over een boevenschool, waar je boevenstreken leert in plaats van ‘Betrouwbare’ vaardigheden. Het idee klinkt zo eenvoudig, dat het eigenlijk raar is dat zo’n boek er nog niet was. En tegelijkertijd is dit een heerlijk verfrissend verhaal, waarbij ‘goed’ en ‘slecht’ ineens een heel andere betekenis heeft dan je gewend bent.

De opbouw van het verhaal is wel heel vertrouwd en doet denken aan die van Harry Potter: een groepje kinderen komt op een nieuwe (kost)school terecht, krijgt een spannende ontvangst en moet zich wegwijs zien te maken in een nogal bijzonder schoolgebouw, waar vakken gegeven worden als Fabuleren, Hacken voor nitwits en Onbeleefd- en Opstandigheid. Nadat je als lezer mee bent genomen op deze rondleiding door Rabauw College, neemt het verhaal een spannende wending: Charlie komt achter een misdadig plan, waarna hij en zijn nieuwe vriendin Milly samen op jacht gaan naar een megaschurk.

Qua opbouw dus niet bijster origineel, maar dat maakt dit verhaal juist heel prettig leesbaar. De voorspelbaarheid in opbouw wordt bovendien ruimschoots gecompenseerd door de zeer vindingrijke invulling. Van een bibliotheek waar stilte verboden is tot de website Faceboef – hier is echt goed over nagedacht (ook door de vertaler!). En nog belangrijker: het is ontzettend grappig.

Het boek heeft een fijn, handzaam formaat, een vrij groot lettertype en een passende, speelse cover. Toch is dit boek vooral geschikt voor de hoogste klassen van de basisschool: er is een behoorlijk goede taalvaardigheid nodig en ook de humor past goed bij hun leeftijd (en ouder!):

Ergens achter Milly lachte een meisje heel hard en zei luid en duidelijk: ‘Zó grappig. Ik lach me een breuk, echt waar.’ De toon van haar stem maakte overduidelijk dat er niet zozeer kans was op een lachbreuk, als wel op een sterfgeval door overmatige verveling. (blz. 30)

Wat het verhaal nog eens extra interessant maakt, is dat Charlie en Milly geheim moeten zien te houden dat ze eigenlijk helemaal geen meestercrimineel willen worden. Anderzijds zijn het ook weer geen heilige boontjes die graag tussen de ‘Betrouwbaren’ op school zouden willen zitten. Charlie is een geniale hacker en Milly is een kei in liegen en bedriegen (ofwel: fabuleren). Daarmee redden ze zich voorlopig wel op het Rabauw College… Gelukkig maar, want dit verhaal smaakt naar nog veel meer!

‘Je bent slimmer dan je eruitziet, maar dat is ook niet zo moeilijk. (blz. 135)

Hoor je het jezelf al zeggen tegen een leerling?! In dit boek beledigen de leerkrachten de leerlingen aan de lopende band! Leuk voorleesboek – hilariteit gegarandeerd in de klas!

Mede daardoor is onderstaand fragment zeer geschikt als boekpromotie. Milly en Charlie krijgen dan hun eerste les in Onbeleefd- en Opstandigheid.