Gevaar op grote hoogte

Gevaar op grote hoogte30 avonturen… het begin staat vast, maar het einde kies jij!

Je zit strak vastgesnoerd in je stoel aan boord van een kogeltrein. Het spoor gaat zo steil de berg op dat het gangpad bijna verticaal omhoog loopt. Als de trein versnelt tot topsnelheid, glipt een passagier uit zijn stoel en glijdt razendsnel naar het uiteinde van het gangpad. Dit zal ongetwijfeld zijn dood betekenen. Wat doe je? Maak je jezelf los om hem te redden of blijf je in je stoel?

Volg een van de dertig verhaallijnen en probeer in dertig minuten aan het gevaar te ontsnappen. Elk hoofdstuk eindigt met een allesbeslissende vraag. Overleef je of sterf je? De keuze is aan jou…

Vertaald door Merel Leene.

‘Bullet train to disaster’ heette dit boek oorspronkelijk. Een lekker dubbelzinnige titel, die zowel op de kogeltrein in het verhaal slaat, als op de snelheid waarmee je de rampspoed tegemoet gaat in dit boek. Dit is geen boek om lekker achterover mee te hangen, want je doet actief mee aan het verhaal: jouw keuzes beïnvloeden of je het verhaal overleeft of niet. Hoe spannend!

Vanaf de eerste bladzijde word je het verhaal ingetrokken en al gauw blijkt hoe inventief het boek in elkaar zit. Zo moet je al snel kiezen welke naam je hebt. Dit bepaalt ook of jouw hoofdpersoon een meisje of een jongen is! Erg grappig om te merken dat je dit waarschijnlijk zelf al in je hoofd in hebt gevuld, om vervolgens te beseffen dat het natuurlijk ook ánders kan!

Achter je klinkt getoeter. Het klinkt als de misthoorn van een cruiseschip. Als je achteromkijkt, zie je de trein de berg af razen, recht op je af. (blz. 60)

Een voortrazende trein blijkt nog maar een van de mínste problemen die je kunt tegenkomen! In mijn eerste poging om te ontsnappen, werd ik levend begraven. Voor altijd. Lekker dan! Gelukkig zijn er maar liefst 11 manieren om aan het gevaar te ontsnappen en na elke geslaagde poging word je aangespoord om ook de andere 10 manieren te vinden. Na een aantal bladzijden lezen maak je een keuze in het verhaal en word je naar een andere bladzijde gestuurd. Zo lees je kris-kras door het boek heen en heb je geen idee wanneer jouw verhaal ten einde komt.

De gevaren die je onderweg kunt tegenkomen zijn zeer divers, maar allemaal bijzonder groot en mede daardoor ook wel wat onwaarschijnlijk. Maar dat maakt dit boek ook juist zo leuk: vol bizarre actie, spanning en vooral heel veel vaart. Dit boek moet het niet hebben van diepgaande plotlijnen; in dit boek draait het om actie. Actie in het verhaal én actie van jezelf! Het is fantastisch om zelf invloed uit te kunnen oefenen op het verhaal en de afwisseling zorgt ervoor dat je maar al te graag meerdere pogingen achter elkaar onderneemt om te ontsnappen aan het gevaar. Doordat het verhaal in de jij-vorm geschreven is, krijg je ook echt het gevoel onderdeel uit te maken van het boek. Een ontzettend leuk boek voor kinderen met een wat kortere spanningsboog. Wie dacht dat lezen saai was, moet dit boek maar eens proberen!

Een echte aanrader voor stoere jongens en meiden uit groep 7 en 8! Dit boek zorgt gegarandeerd voor veel leesplezier. Vooral die eigen invloed op het verhaal is perfect voor de doelgroep – autonomie is altijd goed voor de motivatie en dat geldt in dit geval dus ook. Tel daar nog al die spanning en actie bij op en de kinderen hebben vanzelf het gevoel dat ze in hun eigen actiefilm beland zijn.

Om het boek te promoten, is erover vertellen misschien al genoeg. Evt. kun je ook de eerste bladzijden voorlezen en stoppen bij de eerste keuzemogelijkheid.

De trein lijkt (…) naar pagina 14. (blz. 7 t/m 11)

Vinden kinderen dit boek leuk? Raad ze dan ook zéker de andere boeken van Jack Heath aan: 300 minuten en 400 minuten. Qua leesbeleving zijn deze boeken wel net iets anders, want hier maakt de lezer geen onderdeel uit van het verhaal. Maar qua spanning en verhaalopbouw zijn die boeken beter; een mooie manier om door te groeien naar ‘normale’ boeken. Weliswaar zijn de verhalen in de andere boeken ook kort; ze hebben wel allemaal met elkaar te maken en vormen dus ook een gezamenlijk verhaal. Een volgende stap zou dan weer de serie Complot 365 kunnen zijn (als je die nog kunt vinden) of een ander boek uit de tiplijst van Sem.

300 minuten  400 minuten  Complot 365 - Januari

Uitgeverij Van Holkema & Warendorf, 2018

Gevaar op grote hoogte bol.com