Handboek voor Superhelden 1 – Het handboek

Handboek voor SuperheldenLisa woont tijdelijk bij haar oma, omdat haar moeder in het buitenland werkt. Ze moet erg wennen op haar nieuwe school en wordt ook nog eens flink gepest vanwege haar flaporen. Op een dag, wanneer ze weer eens door het vaste groepje jongens achterna wordt gezeten, vlucht ze de bibliotheek in. Daar wordt haar aandacht getrokken door een mysterieus boek: het ‘Handboek voor Superhelden’. Dat blijkt het begin te zijn van een ware transformatie: van ongelukkig meisje tot stoere superheld!

Vertaald door Femke Muller.

In dit verhaal wordt de hoofdpersoon aangetrokken door een boek in de bibliotheek: het ‘Handboek voor Superhelden’.

Op een van de onderste planken stond een boek dat zo rood was dat het licht leek te geven. (blz. 22)

Het zou zo dít boek kunnen zijn! Wat een stoere en aantrekkelijke cover! De felle kleuren, de mysterieuze mist en vooral de blik van deze superheld zorgen ervoor dat je als een magneet naar dit boek getrokken wordt. Het handzame formaat zal er bovendien voor zorgen dat de minder enthousiaste lezers niet worden afgeschrikt.

Als je het boek openslaat, wacht je de volgende verrassing: het is een graphic novel! In sfeervolle kleuren staat het hele verhaal uitgetekend, maar anders dan bij een strip zijn er geen tekstwolkjes met spreektaal, maar kaders met een uitgeschreven verhaal in de hij-vorm. Of eigenlijk… de zij-vorm! Want de superheld in dit verhaal is een meisje.

Handboek voor Superhelden illustratie

©2019, Hoogland & Van Klaveren, illustratie van Agnes Våhlund uit Handboek voor Superhelden deel 1

Dit meisje voelt zich allesbehalve stoer, want ze wordt flink gepest. Dat pesten gebeurt niet alleen met woorden, maar ook fysiek en dat zal veel lezers behoorlijk raken. Het is niet moeilijk om sympathie te voelen voor Lisa en dat maakt dit verhaal meteen heel sterk: je voelt direct met haar mee en wilt niets liever dan dat zij echt een superheld(in) wordt. De cover verraadt al dat dit natuurlijk ook gaat lukken!

Het boek leest ontzettend gemakkelijk, mede door de korte stukken tekst en de vele illustraties. Toch zijn de zinnen niet eenvoudig of kinderachtig. Het verhaal is kort (87 blz.), maar dat komt ook doordat dit boek slechts het begin is van de avonturen deze superheldin. Wie haar vijand is, blijft onbekend… maar dat hij terugkomt, is vrijwel zeker. Wil je meer weten, dan moet je het tweede deel lezen: Het Rode Masker. Dat zullen heel veel kinderen na het lezen van dit boek gráág doen!

Dit boek staat op de Makkelijk Lezen Tip 25 van 2019 en dat is begrijpelijk: het boek ziet er aantrekkelijk uit, is dun, bestaat voor het grootste gedeelte uit illustraties en het verhaal zal ook nog eens veel kinderen aanspreken. De leesdrempel om aan dit boek te beginnen is dus erg laag! Zeker een boek om te laten zien aan de minder enthousiaste lezers uit je klas dus.

Voorlezen uit het boek zou natuurlijk kunnen, maar nog beter kun je het boek promoten met deze boektrailer:

Pesten

Een van de redenen dat dit een verhaal is dat veel kinderen aan zal spreken, is dat het boek over pesten gaat. Vooral het feit dat Lisa van zich af weet te bijten, zal kinderen die ook gepest worden steunen. Mooi is ook het nawoord van de schrijvers:

Wij vinden dat het niet goed is dat Lisa aan niemand vertelde dat ze werd gepest. Als je niets zegt, verandert er ook niets.

In het boek staat vervolgens het nummer van De Kindertelefoon. Super!

Het boek staat centraal in de Week tegen pesten 2019, met het thema Wees een held, met elkaar! Er is heel veel interessant lesmateriaal te vinden op de bijbehorende website, waaronder een lerarenhandleiding bij deze serie én een mooie poster! Overigens staat er bij de lerarenhandleiding dat deze wordt aanbevolen voor de groep 3 t/m 5, maar de lessuggesties zijn nog prima te gebruiken voor de bovenbouw!

Hoogland & Van Klaveren, 2019

Handboek voor superhelden 1 bol.com

Handboek voor superhelden 2 bol.com