Het geheim achter het fornuis

De keukenprins van MocanoMax’ vader is de prins van Mocano. Max woont echter niet in een kasteel of paleis, maar in een enorme, gigantische, kolossale gevangeniskeuken! Hij woont daar bij zijn tante Kokkie, die voor hem zorgt. Max leven speelt zich volledig af in deze gevangeniskeuken, want niemand mag weten dat hij daar woont… Behalve dan zijn beste vriendin Trixie, de dochter van de gevangenisdirecteur. Gelukkig is er genoeg te beleven! Zo vindt hij op een dag een sleutelgat in de achterkant van een oven… En dat leidt tot een spannende ontdekking!

Dit is deel 1 van de serie De keukenprins van Mocano. Deel 2 – Koekjes voor de koningin – is zojuist verschenen.

Op de voorkant van dit boek staat groot: “Voor de fans van De waanzinnige boomhut”. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de enorme hoeveelheid illustraties die in het boek te vinden zijn, maar verder doet deze uitspraak het boek geen recht aan. Waar De waanzinnige boomhut qua inhoud flinterdun is en het boek het vooral van de fantastische verzinsels en vele illustraties moet hebben, heeft het verhaal van het eerste deel van De keukenprins van Mocano daadwerkelijk inhoud en mooi taalgebruik. De illustraties zijn in dit boek ook écht illustratief: ze ondersteunen het verhaal op een grappige manier, maar het verhaal blijft ook overeind zonder de plaatjes.

Dit zorgt ervoor dat Het geheim achter het fornuis tevens een leuk voorleesverhaal is! Voor de groepen 7 en 8 is het verhaal misschien iets te kinderlijk, al zal het kinderen zeker aan het lachen maken. Vooral als ze de leuke illustraties erbij bekijken; zelf lezen is voor de bovenbouwers dan ook een aanrader. Echt heel spannend is het verhaal niet: Max en Trixie ontdekken een geheime gang achter de oven, waardoor iemand juist de gevangenis ín probeert te komen. De ontknoping is eerder grappig dan spannend! Het verhaal zelf komt wat langzaam op gang door de uitgebreide introductie van alle karakters, maar is heel vermakelijk en leest heel gemakkelijk.

Dat Max de zoon is van een prins, speelt in dit verhaal eigenlijk nauwelijks een rol: het is meer een verklaring voor zijn wat bizarre aanwezigheid in de gevangeniskeuken. Het maakt nieuwsgierig naar volgende delen. Het is moeilijk te voorspellen welke kant deze serie op gaat!

Zoals gezegd is dit een leuk voorleesboek voor groep 5 en 6, maar kinderen zullen door de vele illustraties vooral veel plezier aan het boek beleven als ze het zelf lezen.

Een leuk fragment voor boekpromotie:

Ik keek naar (…) jij je zaklamp? (blz. 47 t/m 53)

Het is leuk om tijdens het voorlezen van dit fragment keihard (met een boek) op tafel te slaan bij het woord BAM – laat de kinderen maar lekker schrikken! 🙂

Je kunt dit promotiefilmpje van Boekenfilmpjes ook gebruiken! Hiermee kun je de illustraties goed laten zien. Ik zou dan eerst het filmpje laten zien (introductie van de hoofdpersonen) en daarna het fragment voorlezen.

Uitgeverij Lannoo, 2015

Het geheim achter het fornuis bol

Genre: Detective, Humor