Het geheim van de oorlogskist

Het geheim van de oorlogskistDe tweeling Davy en Anna gaan wekelijks bij hun opa en oma op bezoek. Op zolder staat een geheimzinnige kist, waarvan opa niet wil vertellen wat erin zit. Davy vindt echter de sleutel en als ze de kist openen, blijkt de kist vol spullen uit de Tweede Wereldoorlog te zitten. Ze vinden een jas met een Jodenster, speelgoed, maar ook foto’s van sieraden. Achterop de foto’s lijkt wel een soort plattegrond te zijn getekend… Davy en Anna besluiten samen met hun vrienden op zoek te gaan naar de familieschat.

Dit verhaal uit de serie Het geheim van… stipt kort de jodenvervolging en de concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog aan. Daarnaast vertelt Gerard van Gemert ook over de situatie na de oorlog: dat mensen die de oorlog hebben meegemaakt maar moeilijk over de oorlog kunnen praten. Dat geldt niet alleen voor de opa van Davy, maar ook voor zijn eigen vader, zo schrijft hij in het nawoord (Het geheim van Gerard van Gemert, blz. 94).

Dit verhaal is echter vooral een spannende detective: de kinderen gaan op zoek naar de familiesieraden en sluipen daarvoor een oude bibliotheek binnen, die spoedig gesloopt gaat worden. Daarbij gaat het voor een groot deel ook over de relatie tussen de klasgenoten (jaloezie, verliefdheid). Mooi is ook het inlevingsvermogen van de tweeling ten opzichte van hun opa. Verschillende emoties zijn goed in het verhaal verwerkt.

Kortom, geen spannend oorlogsverhaal, maar zeker een boek dat veel kinderen zal aanspreken!

De Tweede Wereldoorlog wordt meestal pas in groep 8 behandeld, vanwege het heftige onderwerp. Dit boek is echter bedoeld voor kinderen van 8 à 9 jaar oud. Fantastisch, want hoe vaak overkomt het je niet als leerkracht dat jongere kinderen ook al boeken over de oorlog willen lezen? Dit is dan zeker een boek om te promoten!

‘Wat heb jij (…) prachtige tentoonstelling krijgen.’ (blz. 18 t/m 21)

Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om – net als de meester van Davy en Anna – een tentoonstelling over WO II te houden, waarbij de kinderen de informatie geven en dus niet de leerkracht. In bovenstaand fragment vertelt de meester kort iets over de oorlog, maar gaan de kinderen vooral thuis op zoek naar verhalen. Dit fragment kan dus ook een mooie introductie zijn voor een soortgelijke opdracht.

Je zou dit idee ook nog verder kunnen trekken naar oorlog in het algemeen, want in multiculturele groepen zullen er veel families zijn die de Tweede Wereldoorlog niet van dichtbij hebben meegemaakt. Zij zullen echter misschien wel andere verhalen over oorlog hebben.

Uitgeverij Leopold, 2015

Het geheim van de oorlogskist

Genre: Detective, Oorlog & verzet