Het kloeke moppenboek

Het kloeke moppenboekLachen met theaterlezen

Een boek vol met moppen! Om samen, hardop te lezen. Om de beurt een stukje. Met kinderen in je klas, de juf of de meester. Met je ouders of de buren, kijk zelf maar. Ieder leest zijn eigen rol.

En dat kan op school, op de camping, tijdens een feestje of lekker thuis op de bank. Wat je nodig hebt? Dit boek, je stem, één of meer meelezers en… publiek natuurlijk! Lees en lach!

Dit boek is deel van de reeks Applaus voor jou! Theaterlezen.

Voorlezen of hardop lezen is voor sommige kinderen echt een ramp. Met ’theaterlezen’ is dat vaak al anders: kinderen krijgen een rol toegewezen en iedereen leest zijn ‘eigen’ tekst voor. Ineens krijgt het hardop lezen veel meer betekenis. Bovendien kunnen kinderen die moeite hebben met lezen hun tekst alvast voorbereiden. Ze weten immers al precies welke zinnen ze moeten gaan voorlezen.

Met Het kloeke moppenboek kun je kinderen waarschijnlijk helemaal goed motiveren om aan de slag te gaan! Ineens draait het niet meer om het lézen… kinderen gaan met dit boek moppen vertellen! En niet alleen, maar gezellig met z’n tweetjes of zelfs met z’n drieën! Er staat zelfs een mop in dit boek met zeven rollen. Dan wordt voorlezen ineens een soort toneelstukje. En je hoeft het niet eens uit je hoofd te leren, want anders bij echt theater, gaat het in dit geval nog steeds om lézen. Je mag je boek er dus bijhouden.

Het kloeke moppenboek binnenwerk

Dat betekent niet dat je de moppen ‘gewoon’ moet voorlezen; de lezer wordt aan het begin van het boek uitgedaagd om flink te gaan oefenen. Er staan 10 tips in om de mop samen zo goed mogelijk te kunnen vertellen. Om het allemaal nog echter te maken, kun je er zelfs een echt ‘Mini Moppen Festival’ van maken. Zo wordt het lezen van dit boek functioneel en extra betekenisvol.

De moppen zijn geschreven in korte zinnen en de taal is niet moeilijk. Niet voor niets stond het boek in de Makkelijk Lezen Tip 25 van 2019. Het boek ziet er aantrekkelijk uit, met veel vrolijke kleurenillustraties van Helen van Vliet. Het is erg leuk hoe de moppen zijn veranderd in kleine gesprekjes tussen verschillende personen. Sommige moppen zijn wel wat flauw en voor de bovenbouw misschien te kinderachtig, maar het mooie is dat kinderen zelf kunnen kiezen welke mop hen aanspreekt. Over humor valt niet te twisten! En er is keuze genoeg! Meer dan 50 moppen staan er in het boek. Daar kun je een leuk moppenfestival mee houden!

De auteurs van dit boek geven zelf al een tip: ga gezellig samen moppen tappen of houd een Mini Moppen Festival! Er is een poster te bestellen of te downloaden waarmee je je festival kunt aankondigen.

Wil je je begrijpend leesles, je technisch leesles of je dramales eens anders inrichten, dan kun je daar allemaal dit boek voor gebruiken!
– Voor begrijpend lezen kun je ingaan op de tekstsoort, de woordenschat en de humor.
– Op het gebied van technisch lezen kun je ingaan op intonatie, timing en natuurlijk oefenen met vlot, hardop lezen.