Het toernooi van Gorlan

De Grijze Jager de vroege jarenDit is het eerste deel van de serie De Grijze Jager – De vroege jaren. ‘De vroege jaren’ vertelt over de tijd dat Grijze Jagers Halt en Crowley nog jongemannen waren.  Het toernooi van Gorlan speelt zich af in de tijd dat Morgarath nog baron van Gorlan is en volop kwaad en verderf zaait. Koning Oswald is aan het wegkwijnen en – als de geruchten waar zijn – prins Duncan veroorzaakt de nodige problemen in het noorden. Halt en Crowley gaan met hulp van oudgedienden van het jagerskorps op zoek naar prins Duncan én naar de waarheid. Ondertussen proberen de Jagers het korps in ere te herstellen. Kunnen zij het vertrouwen van het koninkrijk terugwinnen of zal de sluwe Morgarath hen steeds te slim af zijn?

Het eerste deel van de serie De Grijze Jager (De ruïnes van Gorlan) kwam in 2007 op de Nederlandse markt en was meteen een enorm succes. Vooral jongens houden van de avonturen van hoofdpersonen Halt en Will. Er volgden nog 11 delen en nu is er dan eindelijk weer ‘een Grijze Jager’ verschenen. Dit boek neemt je mee terug in de tijd en vertelt dus over de tijd waarin Halt juist een jonge Grijze Jager was.

Fans van de serie hebben reikhalzend uitgekeken naar dit boek en dat is terecht: het verhaal zit vol spanning, actie en speelt zich af in een tot de verbeelding sprekende ridderwereld. Door de vele dialogen leest het verhaal makkelijk en dat maakt deze serie ook zeer geschikt voor de wat minder gretige lezers. De Grijze Jager is echt een serie om jongens mee aan het lezen te krijgen!

Om als nieuweling in dit deel te beginnen, zou eigenlijk wel jammer zijn. In het eerste deel van De Grijze Jager maakt juist het feit dat Halt zo mysterieus en ongrijpbaar is, het verhaal interessant. Daarbij geldt dat je niet zomaar midden in de serie kunt beginnen met lezen, want dan begrijp je het verhaal niet goed.

De Grijze Jager 1Mocht je dit boek willen promoten, zorg dan dus ook dat je deel 1 De ruïnes van Gorlan in de klas hebt liggen en vertel ook waar dit over gaat:

Will heeft er al zijn hele leven van gedroomd ridder te worden, net als zijn vader. Maar Will is klein voor zijn leeftijd, dus hij wordt niet uitgekozen voor de krijgsschool. Omdat hij wel slim is en vlug van begrip, mag hij wel leerling worden van de grijze jager Halt. Hoewel Will eerst niks ziet in de wapens van de grijze jagers — een pijl en boog en twee verschillende messen —, komt hij er tijdens een geheime missie achter dat de wapens van een jager zo slecht nog niet zijn.

Je kunt vervolgens ook een stuk voorlezen uit dit boek:

Snel klauterde hij (…) een serieuze zaak.’ (blz. 45 t/m 49)

Vervang in bovenstaand fragment het eerste woord ‘hij’ door ‘Will’.

Echter, vraag eerst even na of er nog kinderen zijn die de boeken niet kennen, want de kans is groot dat de meesten de serie allang hebben gelezen en dan is het voorlezen van bovenstaand fragment dus niet nodig.

Naast het presenteren van het nieuwste boek kun je ook verwijzen naar de website van De Grijze Jager. Elk jaar wordt er bovendien een Grijze Jager Dag georganiseerd in het Archeon (in 2016 op 15 mei). Hierover vind je ook meer informatie op de website. Tenslotte heeft de serie zelfs een eigen  Facebookpagina. Kortom: als leerkracht kun je echt niet om deze serie heen. Zelf lezen is dan ook mijn grootste tip!

Uitgeverij Gottmer, 2016

Genre: Avontuur, Sprookjes / fantasie
Series: De Grijze Jager | Onderwerpen: 2016, Ridders, Serie, Tip van Emma