Het wonderkabinet

Het wonderkabinet1977. Ben is net zijn moeder verloren en mist haar verschrikkelijk. Maar naar zijn vader verlangt hij ook: een vader die hij nooit gekend heeft en die hij misschien nog wel zou kunnen vinden. Op de kamer van zijn moeder doet hij een wonderbaarlijke ontdekking, maar neemt zijn leven ook een drastische wending. Toch besluit Ben in zijn eentje naar New York te gaan, in de hoop zijn vader daar te vinden.

1927. Rose droomt over een mysterieuze actrice, van wie ze het leven bijhoudt in haar schetsboek. Rose woont in New Jersey en kan de wolkenkrabbers van New York zien staan, maar tegelijkertijd zou ze er niet verder vandaan verwijderd kunnen zijn: ze mag haar huis niet verlaten. Als ze er op een dag achter komt dat de actrice in een theaterstuk op Manhattan speelt, besluit ze weg te lopen en pakt ze de ferry naar New York…

Het verhaal van Ben is geschreven, terwijl het verhaal van Rose in beelden is getekend. En hoewel hun verhalen zich in verschillende perioden afspelen, blijken hun levens toch met elkaar verbonden…

Verfilmd in 2017 als Wonderstruck.

Vertaald door Gert van Santen.

Het wonderkabinet

Originele cover, 2012

In december 2017 draaide de film Wonderstruck in de bioscoop; aanleiding om deze nieuwe filmeditie van dit boek uit te brengen. De eerste vertaling van het origineel stamt uit 2012, is een hardcover uitgave en werd uitgegeven door De Boekerij. De filmeditie is een paperback van Van Goor. Een nogal lijvige paperback, want het boek telt maar liefst 639 pagina’s!

Toch is dit geen boek waar je dagen voor hoeft uit te trekken. Sterker nog: voor het lezen van dit boek heb je slechts een paar uur nodig! Hoe dat kan? Door de bijzondere samenstelling van het boek: twee verhaallijnen; eentje in tekst, de ander in beelden. Beide verhalen lopen in eerste instantie naast elkaar, maar raken naar het einde toe steeds meer met elkaar verweven.

Het wonderkabinet, Rose

©2017, Van Goor, Brian Selznick uit Het wonderkabinet

Vooral het beeldverhaal neemt erg veel bladzijden in beslag en kun je zien als een soort film op papier: als in een storyboard wordt het verhaal van het dove meisje Rose verteld. Dat Rose doof is, wordt duidelijk als je ziet dat ze een boek moet lezen dat ‘Doven leren liplezen’ heet. Het is heel bijzonder hoe het verhaal van Rose zich langzaam voor je ogen ontvouwt. Hoewel Selznick wat moeite lijkt te hebben met de verhoudingen van mensen die lopen of rennen, weet hij met zijn zachte potloodtekeningen het verhaal, inclusief emoties, feilloos over te brengen. Zo zie je hoe Rose opgesloten zit in haar huis, maar dit af en toe ontvlucht om een (stomme) film te kijken in de bioscoop. Op die manier kan ze de actrice, die ze klaarblijkelijk aanbidt, op het scherm zien. Dan verandert er echter iets: de bioscoop krijgt een geluidsinstallatie – het betekent het einde van de stomme film. En dat is voor Rose een ramp: ineens zal zij als doof meisje niet meer kunnen volgen waar de film over gaat. Ze besluit de actrice op te gaan zoeken in New York en dat zorgt voor een interessante en onverwachte wending in het verhaal!

Het wonderkabinet, illustratie

Ook het verhaal van Ben is heel ontroerend en origineel. In de kamer van zijn overleden moeder vindt hij een boekje: Het wonderkabinet – een boekje over de geschiedenis van musea. Daarin vindt hij een aanwijzing waar hij zijn vader zou kunnen vinden. Door een speling van het lot kan hij echter geen contact met hem opnemen en wordt hij gedwongen lijfelijk naar hem op zoek te gaan. Dit brengt hem naar het Amerikaans Natuurhistorisch Museum in New York – een museum, zo groot, dat je er letterlijk in kunt verdwijnen! In dat museum vindt hij niet wat hij zoekt, maar wel iets anders…

Tijdens het lezen en kijken vallen steeds meer puzzelstukjes in elkaar, maar het blijft tot het einde toe boeiend en spannend hoe de twee verhaallijnen samen zullen komen. Maar bovenal is dit een boek met een heel bijzondere leeservaring. Dáár kan de bioscoopfilm natuurlijk niet tegenop!

Dit boek staat in de bibliotheek bij de C-boeken, maar er zullen zeker kinderen in groep 7 of 8 zijn, die geboeid zullen zijn door dit boek. Alleen al de bijzondere vormgeving zal veel kinderen aantrekken! Het verhaal is echter behoorlijk serieus en volwassen en past daardoor niet bij elk kind. Dat is waarschijnlijk de reden dat dit boek 12+ is. Dit is echter zeker een boek om aan te raden aan kinderen die houden van serieuze, realistische verhalen.

In het nawoord is te lezen dat Selznick enorm veel onderzoek heeft gedaan naar de dovencultuur. Dit is dan ook een van de belangrijkste thema’s in dit boek: hoe het is om doof te zijn en welke beperkingen je daardoor ondervindt. Heel interessant! Dit is echt een goede boekentip voor kinderen die meer willen weten over doofheid, of een boek dat je kunt tippen tijdens een les over doofheid.

Verder speelt het Natuurhistorisch Museum een belangrijke rol in het boek – ook hier heeft Selznick een fascinatie voor. Niet zo gek ook, want het American Museum of Natural History (Natuurhistorisch museum) is echt waanzinnig. Spectaculaire tentoonstellingen, enorm groot en heel veel interessante informatie. Neem eens een kijkje op de website van het museum of bekijk natuurlijk de film (6+)!

Het is ook interessant om het met je klas over de totstandkoming van een museum te praten.

Ben leest in het verhaal fragmenten uit het boekje Het wonderkabinet over musea, die je heel goed met de klas kunt bespreken. Bijvoorbeeld:

Wat is een museum? Is het een verzameling van kastanjes en bladeren op een veranda achter het huis, of is het een reusachtig gebouw dat tienduizenden dollars kost en is ontworpen om er de mooiste en zeldzaamste dingen op aarde tentoon te stellen? (blz. 99)

Hoe bepaal je wat er in een museum of tentoonstelling wordt laten zien? Dit kan in elk project waarin je een museum of tentoonstelling organiseert interessante lesstof zijn!

Dezelfde boekvorm (twee verhaallijnen, in beeld en tekst), maar wel een stuk enger:

Thornhill

Van Goor, 2017

Het wonderkabinet

Onderwerpen: 2017, Anders zijn, Boekverfilming, Doofheid, Doven, Familie, Graphic Novel, Jezelf zijn, Kinderboekenweek 2020, Lichaam, Musea, New York, Noord-Amerika, Onderzoek & wetenschap, Rouwproces, Tijd van televisie en computers, Tijd van wereldoorlogen, Tip van Julia, Verdriet, Verenigde Staten, Vriendschap, Weer, Zoektocht
Geïllustreerd door Brian Selznick