Jij & ik en al het moois om ons heen

Jij & ik en al het moois om ons heenBijna 100 gedichten over bloemen, bomen, zee, bergen, dieren en seizoenen, samengesteld door Riet Wille. Gedichten van Edward van de Vendel, Bart Moeyaert, Annie M.G. Schmidt, Theo Olthuis, Jaap Robben, Ted van Lieshout, Hans & Monique Hagen, Joke van Leeuwen, Mies Bouhuys, Sjoerd Kuyper, Hans Andreus, Geert De Koekere en vele anderen. Een ware ode aan de schoonheid van de natuur, verbeeld door illustraties van Martijn van der Linden.

Wat een prachtige bloemlezing is dit! Alleen al het idee om een boek samen te stellen met gedichten die alleen maar over de natuur gaan, is geweldig. Riet Wille heeft de tijd genomen om een prachtige selectie te maken: van gedichten van slechts een paar jaar oud tot rasechte klassiekers (‘Dus doe nooit wat je moeder zegt, dan komt het allemaal terecht.’ – De regenworm en zijn moeder, Annie M.G. Schmidt). Lieve gedichtjes, filosofische gedichten, maar ook gedichten met heel veel humor die je zelfs doen schateren van het lachen. Alles heel overzichtelijk geordend op thema.

Jij & ik illustratie 1De hoofdstukken hebben prikkelende, filosofische titels en variëren nogal in grootte. Zo bevat het hoofdstuk Willen bergen de hemel zien misschien? slechts drie gedichten, terwijl het hoofdstuk Gaan dieren ook weleens op vakantie? onderverdeeld is in maar liefst zes deelthema’s (insecten, spinnen, wormen en slakken, vogels, beestjes in en aan het water en zoogdieren). Alle gedichten zijn voor kinderen zeer toegankelijk en begrijpelijk. Een leuke toevoeging zijn ook de rijmende raadsels van samenstelster Riet Wille.

En dan die illustraties! Martijn van der Linden heeft zich enorm creatief uitgeleefd en geweldige, originele, eigen mini-verhaaltjes getekend, die toch mooi aansluiten bij de gedichten. Van een varken dat op bezoek gaat bij een wild zwijn in het bos tot een enthousiast lezende krokodil die fan is van een schrijvende pinguïn… Je moet er maar op komen.

Jij & ik illustratie 3

©2018 Davidsfonds | Infodok, illustratie van Martijn van der Linden uit Jij & ik en al het moois om ons heen

Ook in de illustraties zit veel variatie: van pagina-vullende, verhalende en kleurrijke prenten tot kleine, humoristische zwart-wit illustraties die slechts bij één gedicht horen. Net als de gedichten sprankelen de illustraties van de liefde voor de natuur. Het kleine oblong formaat maakt deze bloemlezing nog liever dan hij al is en bovendien heel hanteerbaar.

Riet Wille wilde met deze bloemlezing een soort tegenhanger geven tegen alle nare berichten over de natuur. Kinderen krijgen al zoveel berichten over de opwarming van de aarde, kwaliteit van lucht, gezonde voeding enzovoort; dit boek gaat daarentegen puur en alleen over de schoonheid van de natuur. Een boek dat wil fascineren en verwonderen. En dat is gelukt – dit is echt een boek om te koesteren.

Jij & ik illustratie 2Wat een geweldige, mooie en inspirerende bloemlezing voor op school! Het boek is eigenlijk in elke klas wel te gebruiken. Er zijn gedichten over kriebelbeestjes, over de seizoenen, over landschappen, over natuurverschijnselen… Noem een natuurles en je vindt in dit boek vast een mooi gedicht erbij.

Maar afgezien van natuur, is dit ook een prachtig boek om te gebruiken voor inspirerende poëzielessen. De variatie in gedichten is zo groot! Je kunt met dit boek laten zien (horen) dat poëzie kan ontroeren, kan laten lachen, kan prikkelen en je kan laten nadenken.

De raadseltjes zijn natuurlijk ook leuk om samen met je klas te doen! (sommige zijn wel wat simpel voor de bovenbouw misschien)

Tenslotte is het erg leuk om de illustraties van Martijn van der Linden goed te bekijken samen met je klas. Er zit zoveel in verwerkt dat kinderen dit in eerste instantie misschien niet eens doorhebben! Leer ze kijken, leer ze ontdekken. Zien ze de samenhang in de tekeningen? Zien ze de samenhang met de gedichten? Zien ze hoeveel emotie er in de tekeningen is verwerkt?

Uitgeverij Davidsfonds | Infodok, 2018

Jij & ik en al het moois om ons heen

Genre: Dieren