Julius Zebra – Rollebollen met de Romeinen

Julius Zebra Rollebollen met de RomeinenDus jij denkt alles over zebra’s te weten? Nou… wacht maar tot je Julius leert kennen. Van saai en niet al te snugger, verandert hij in een echte Romeinse held!

Julius wordt in Afrika door Romeinse soldaten gevangengenomen en meegenomen naar Rome. Voor hij het goed en wel door heeft, staat hij oog in oog met een knorrige gladiator in de gevaarlijkste arena ter wereld: het Colosseum! Als hij daar zijn mannetje weet te staan, wachten hem en zijn vrienden een spannende tijd: gladiatorentraining! Wie wint tijdens het verjaardagsfeestje van keizer Hadrianus kan zijn vrijheid verdienen. Maar lukt het hen om op tijd echte Romeinse strijders te worden…?

Eerste deel in de serie Julius Zebra.

Bereid je voor op een doldwaas verhaal over een zebra in gladiatorenuitrusting. Kan het nóg gekker? Nauwelijks… Dit is geen verhaal dat je al te serieus moet nemen. Al zul je er al lezend nog best iets van kunnen opsteken over de Romeinse tijd. Bepaalde romeinse gebruiken, zoals de wagenrennen en de gladiatorengevechten komen immers ter sprake. Maar ik denk níet dat er óóit zebra’s, giraffen en wrattenzwijnen zullen zijn geweest die het hebben opgenomen tegen de gevaarlijke krijgers…

Maar dat geeft ook niet: dit verhaal is duidelijk bedoeld om te vermaken. Het begin doet je waarschijnlijk al hardop lachen, tenzij je de nogal melige humor echt té flauw vindt. Het boek is een zogenaamde graphic novel: de illustraties, met tekstwolkjes, vertellen ook een deel van het verhaal. Vooral deze zijn erg humoristisch.

Hoewel het verhaal qua humor wel wat inzakt na het ijzersterke begin, is dit zeker een boek dat veel kinderen zal vermaken. Een leuke, verfrissende afwisseling ten opzichte van alle graphic novels over mensen (al kunnen we hier wel wéér spreken van een soort ‘loser’-achtige hoofdpersoon). Het boek eindigt met een veelbelovende epiloog, waarin Brutus (de broer van Julius) zijn intrede doet… Tenslotte krijg je nog een uitleg over Romeinse cijfers, een verklarende woordenlijst, een ‘Teken-Julius-Zebra’-cursusje en twee spelletjes. De ideale serie voor kinderen die lezen maar saai zeggen te vinden!

Dit boek is – met name in groep 7 – erg populair in onze bovenbouw!

Een leuk boekpromotie-fragment:

Goed gedaan, jongens! (…) ook noemen, ja. (blz. XXXVII t/m XLV)*