Kat met een geheime missie

Kat met een geheime missieKat Winston Churchill vindt zichzelf geweldig: hij is knap, heeft goede manieren – tja, wat verwacht je dan van een echte raskat? Hij woont in Hamburg, bij professor Walter Hagedoorn en bekijkt de wereld vanaf zijn bank. Dat bevalt hem prima! Maar dan komt de 12-jarige Kira bij hen wonen. Met haar gaat hij voor het eerst naar buiten en dan gaat het mis: wanneer de bliksem inslaat, zit Winston plotseling in het lichaam van Kira en Kira in dat van hem! Nu moet hij ineens naar school en zich begeven onder de mensen. Help!

Maar de vreemde verwisseling biedt ook kansen. Zo heeft Kira’s moeder problemen met de politie… En wie kunnen er nu beter op onderzoek uitgaan dan een onschuldig meisje en een slimme kat?

Eerste deel uit de serie Winston.
Vertaald door Merel de Vink.

Als katten konden praten, zouden ze vast niet zo’n bijzonder verhaal als dit vertellen! Kat Winston vertelt in dit boek – in de ik-persoon – over het (eerste) avontuur dat hij beleeft met mensenkind Kira. Een detective, geschreven vanuit het perspectief van een kat – hoe origineel wil je het hebben?! Het levert in ieder geval een vermakelijk boek op, met grappige uitroepen als “Bij mijn etensbak!” of “Heilige sardientjes!”.

Winstons wereld staat op zijn kop als hij terechtkomt in het lichaam van een 12-jarig meisje. Als luie, verwende raskater is hij gewend dat hij de hele dag maar een beetje rondhangt in een appartement en nu moet hij ineens de straat op en naar school! Hij krijgt daarbij natuurlijk te maken met klasgenoten en maakt daarbij heel andere keuzes dan Kira: zo sluit hij vriendschap met buitenbeentjes Puck en Tom – iets wat Kira nooit zou hebben gedaan uit angst dat ze uit de groep zou liggen. Dit geeft een interessante draai een het verhaal: Winston is gelukkig lekker eigenwijs en leert Kira dat vriendschap draait om respect. Hij heeft totaal geen last van groepsdruk en durft zijn eigen keuzes te maken. Dat levert een heel fijne en positieve vriendschap op, wat voor de jonge lezers een heel waardevolle les kan zijn!

Samen met Puck en Tom bedenken Winston (als meisje) en Kira (als kat) een plan om te bewijzen dat Kira’s moeder niets te maken heeft met de criminele activiteiten van haar (ex)vriend. Hun plan is vrij gewaagd en levert voor de doelgroep flink wat spanning op. Toch blijft het verhaal ook heel luchtig door de ziens- en vertelwijze van Winston. Zijn commentaar doorbreekt regelmatig spannende en serieuze fragmenten en zorgt daardoor voor veel humor in het verhaal.

‘Leonie, ik ben geschokt! Ik kan niet geloven dat je zoiets stoms opschrijft. Wat heb je daarop te zeggen?’
Leonie zegt eerst niks, maar wordt rood in haar gezicht.
Het zien van kleuren is echt een voordeel aan het mens-zijn. Zulke gezichtskleuren zijn me vroeger nooit opgevallen. Interessant! (blz. 129)

Het boek eindigt met de veelbelovende uitspraak: “Wie weet wat voor avonturen we nog samen gaan beleven… Ik verheug me er nu al op!” Ik denk dat heel veel kinderen zich bij deze uitspraak aan zullen sluiten!

Dit boek is een goed voorbeeld van een lekker ontspannend leesverhaal, waar zowel jongens als meisjes van kunnen genieten. Om het boek te promoten, kun je het volgende fragment gebruiken. Hierin is Winston nét in het lichaam van Kira terecht gekomen en andersom.

Nee. Ik ben niet (…) een vervloekte rotzooi! (blz. 81 t/m 85)

Vertel na dit fragment ook nog kort dat Kira en Winston samen in een avontuur belanden, waarbij ze proberen te bewijzen dat de ex-vriend van Kira’s moeder een crimineel is.

Vriendschap en groepsdruk

Het boek opent met een proloog, die niet direct te plaatsen is. Later in het verhaal komt het fragment weer terug en wordt alles duidelijk: queenbee Leonie daagt Kira (ofwel Winston) uit om een t-shirt te stelen bij de H&M – als proef van dapperheid – om lid te worden van hun groepje. Een heel interessant stuk om te bespreken met de klas! Kunnen de kinderen zich voorstellen dat zij zoiets zouden doen om bij een clubje te horen? Snappen de kinderen hoe groepsdruk werkt? Bespreek ook vooral hoe ze met dit soort situaties om moeten gaan, want soortgelijke acties gebeuren natuurlijk maar al te vaak op de middelbare school…

‘Kom op, doe (…) naar mijn kantoor.’ (blz. 132 t/m 135)

Uitgeverij De Fontein, 2017

Kat met een geheime missie bol.com