Keverjongen

KeverjongenDe vader van Darkus is spoorloos verdwenen. Hij is voor het laatst gezien in een afgesloten zaal van het natuurhistorisch museum waar hij werkt. De politie staat voor een raadsel en weet niet waar ze hem moeten zoeken. Darkus gaat zelf op onderzoek uit en ontdekt dat zijn vader een gevaarlijke tegenstander had. Een vijand waar Darkus in z’n eentje nooit tegenop kan. Maar onverwacht krijgt hij hulp van nieuwe vrienden, een enorme zwarte neushoornkever én honderden andere insecten, die vliegend, kruipend, prikkelend en bijtend op spectaculaire manier de strijd aangaan.

Vertaald door Esther Ottens.

Er zijn nog twee vervolgdelen op dit boek: Keverkoningin en Keverhelden.

Een kever, zo groot als een hamster… dat is vreemd. Heel vreemd. En vreemd is ook de manier waarop Darkus de kever ontmoet: als hij getuige is van een bizarre ruzie tussen de buurmannen van zijn oom Max, valt deze kever zomaar uit een broekspijp van een van de mannen.

De kever zag er levensgevaarlijk uit – als een ninja. Uit de kop stak een woeste hoorn, scherp als de klauw van een tijger, en erachter op het borststuk zaten nog twee kleinere hoorns. (…) Het beest vloog recht op hem af, streek neer op zijn knie en hield zich met zijn klauwtjes aan zijn broek vast. (blz. 36/38)

Dat is het begin van een merkwaardige vriendschap tussen Darkus en de kever, die hij Baxter noemt. Baxter lijkt naar hem te luisteren en kan hem gehoorzamen… erg vreemd voor een kever. Tel daarbij nog een tuin op, zo vol met spullen dat je je erin kunt verstoppen, een gevaarlijke vrouw met de naam Lucretia Cutter en een ontvoering en je weet een beetje wat voor verhaal je hier in handen hebt: een heel bizar en spannend verhaal, waarvan je toch wel heel graag wilt weten hoe het afloopt!

In eerste instantie lijkt dit nog een soort fantasieverhaal met vrij karikaturale personages (de buurmannen) te zijn, maar naarmate het verhaal vordert, verandert dit. Het krijgt een steeds wetenschappelijker randje, met genetische manipulatie als hoofdonderwerp. Kinderen die gefascineerd zijn door insecten (in het bijzonder: kevers) kunnen hun hart ophalen met dit boek, maar zelfs insectenhaters zullen steeds meer bewondering en waardering gaan voelen voor de bijzondere beestjes die zo’n belangrijke rol spelen in deze detective. Want dat is het: een echt speurdersverhaal, waarbij je als lezer net zo graag als Darkus wilt weten waar zijn vader gebleven is.

Wat dit verhaal krachtig maakt, zijn de uitgesproken persoonlijkheden van de hoofdpersonen. Darkus is een heel gevoelige jongen, die vooral in zijn hoofd leeft, maar op zijn nieuwe school maakt hij twee heel bijzondere vrienden: Virginia en Bertolt. Virginia heeft de bouw van een lichtgewichtbokser en een haar huid met de kleur van kaneelstokjes. Bertolt is een bleekscheet met een rank lijf en een hoofd dat door zijn springerige haar en enorme bril naar verhouding veel te groot lijkt (blz. 25) en toch zijn ze elkaars beste vrienden. In dit verhaal is niets zoals het in eerste instantie lijkt…

Zoals gezegd: kinderen die van insecten houden, zullen dit boek fantastisch vinden! Er is zelfs een Woordenboek voor entomologen achterin het boek. Verwacht echter geen verhaal zoals Spinder! Weliswaar spelen insecten in dat verhaal ook een grote rol; dit is echt een totaal ander genre. Kinderen die houden van bizar-grappige en spannende speurdersverhalen zullen dit verhaal ook erg kunnen waarderen. Wees je je daarvan bewust als je dit boek promoot! Kinderen die Keverjongen een leuk boek vinden, zullen misschien eerder van een boek als Serafina en de zwarte mantel houden, dan van Spinder. Of, zoals de achterflap suggereert: voor fans van Roald Dahl, vanwege de bizarre persoonlijkheden (zoals bijvoorbeeld juffrouw Bulstronk in Matilda).

Om het boek te promoten, kun je een fragment voorlezen over de ontmoeting van Darkus en Baxter. Vertel na het voorlezen dat Darkus bij zijn oom Max is gaan wonen, omdat zijn vader spoorloos verdwenen is – je kunt nu de achterkant van het boek voorlezen en vertellen dat het verhaal een spannende wending gaat nemen!

Nelson Road was (…) eerder gezien, hè?’ (blz. 32 t/m 39)

Insecten

Het Woordenboek voor entomologen achterin het boek geeft veel informatie over lichaamsdelen van insecten en verschillende soorten. Wat dit boek echter vooral bijzonder maakt, is dat het sympathie voor kevers opwekt! De bijzondere eigenschappen van verschillende kevers worden in dit boek op érg bijzondere manier uitgelicht, maar dat maakt wel nieuwsgierig naar deze beestjes.

Een mooi voorleesboek dus om kinderen nieuwsgierig te maken naar deze nuttige dieren.

In het handboek Werken met non-fictie tijdens de les van Stichting Iedereen Leest (speciaal geschreven voor de Jeugboekenmaand 2018 over wetenschap & techniek) staat Keverjongen genoemd als voorbeeld bij de werkvorm Boekparen (blz. 10/11 van de handleiding). Het idee is dat je kinderen die Keverjongen interessant vinden kunt warm maken om ook eens non-fictie te lezen, bijvoorbeeld het boek Wees blij dat er insecten zijn. Ook de positieve insteek over insecten van beide boeken komt mooi overeen! Andersom werkt het natuurlijk ook!!

Wees blij dat er insecten zijn

Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij, 2016

Keverjongen bol.com