Een koekje van eigen deeg

Een koekje van eigen deegPestkop Katlijn heeft het gemunt op Bas, een jongen uit haar klas. Haar vriendinnen doen gewoon mee met de pesterijen, al vinden ze het niet allemaal leuk. Op een dag wordt Katlijn ontvoerd door een eigenaardig, oud mannetje. Marc de Belhamel (want zo heet het mannetje) heeft een aantal opdrachten voor haar, die ze goed moet uitvoeren voor ze weer naar huis kan gaan. Katlijn beleeft hierdoor een aantal bizarre avonturen, die ze zo snel mogelijk tot een goed einde wil brengen. Maar zal ze er iets uit leren? En wat gebeurt er in de klas als Katlijn er niet meer is?

Boeken over pesten zijn vaak erg heftig en dramatisch. Begrijpelijk natuurlijk, maar daardoor hebben kinderen niet altijd zin om daar in hun vrije tijd over te gaan lezen. Dit boek is echter heel fantasievol en vermakelijk en dat maakt dit verhaal ondanks het zware thema ook heel ontspannend!

De pesterijen van Katlijn zijn echter wel degelijk schokkend en serieus en het verhaal is zeker bedoeld om de lezer aan het denken te zetten. Nadja Van Sever weet op ingenieuze wijze werkelijkheid en fantasie met elkaar te verweven en geeft een goede weergave van de gevoelswereld van zowel pester als slachtoffer. Zoals de voorzitter van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten in het nawoord schrijft:

Dit boek is een oogopener voor wie pestgedrag beter wil begrijpen. Wat beweegt kinderen en jongeren wanneer ze in pestsituaties het voortouw nemen of beslissen om mee te doen? Wat denkt en voelt een slachtoffer na het zoveelste conflict? (blz. 165)

In het verhaal lezen we afwisselend over de fantasiewereld waarin Katlijn terecht is gekomen en de schoolsituatie waarin zij zich juist niet meer bevindt. Ondanks deze perspectiefwisselingen blijft het verhaal makkelijk te volgen. Het (Vlaamse) taalgebruik is niet te moeilijk, al zullen sommige woorden de Nederlandse lezers even doen fronsen. Neem bijvoorbeeld het woord ‘verwittigen’ (blz. 20) – dat woord zullen Nederlandse basisschoolleerlingen niet snel gebruiken (of zelfs kennen). Des te meer reden om het verhaal voor te lezen!

Door het voorlezen van dit bijzondere verhaal zul je in ieder geval veel kinderen aan het denken zetten over pesten en de gevolgen hiervan. En dat alleen al maakt dit boek een absolute aanrader.

Voorlezen!! Het verhaal is spannend, afwisselend en grappig, maar bovenal leent het zich ontzettend goed om te praten over pesten. En dat is heel belangrijk in de strijd tegen pesten. Maak het bespreekbaar; maak kinderen bewust van hun gedrag.

Overtuig jezelf met het volgende fragment:

Even later springt (…) rust gelaten worden. (blz. 12 t/m 19)

Uitgeverij Clavis, 2016