Kruistocht in spijkerbroek

Kruistocht in spijkerbroekDe 15-jarige Dolf komt via een tijdmachine terecht in de Middeleeuwen. De bedoeling is dat hij een beetje sfeer kan proeven en daarna weer wordt teruggeflitst naar het heden. Maar natuurlijk gaat dat mis… Hij komt terecht in een kinderkruistocht: 8000 kinderen die vanuit Duitsland op weg zijn naar Jeruzalem om de stad te bevrijden van de ongelovige Arabieren (niet-christenen). Er zit niets anders op dan met hen mee te gaan. Want hoe komt hij ooit nog terug naar huis?

Al in 1974 won dit boek een Gouden Griffel en het is nog steeds een fantastisch boek. De ontberingen van de kinderen in de kruistocht zijn fascinerend en tegelijkertijd onwerkelijk om te lezen. Bijzonder is dat je de gebeurtenissen leest door de ogen van iemand uit ‘onze’ tijd. Dolf is een geweldig stoer rolmodel. Door zijn mondigheid, kennis, lengte en bijzondere kleding (spijkerbroek…) is hij natuurlijk een opvallend figuur in de kinderkruistocht en al snel ontpopt hij zich tot een leider.

Hij helpt de kinderen tijdens de barre, avontuurlijke tocht door de bergen, durft op te treden tegen de (valse) leiders van de kruistocht en organiseert eten voor de kinderen door zelf brood te gaan bakken. Daarnaast weet hij, door in te spelen op het (bij)geloof uit die tijd, een groep kinderen uit een burcht te bevrijden.

Thea Beckman weet historische feiten prachtig te combineren met tijdloze thema’s als ziekte, dood, moed en vriendschap. Alles bij elkaar levert dit een boek op dat ongelofelijk veel indruk maakt.

Dit boek wordt aangeraden voor kinderen van 12 jaar en ouder en is in de bibliotheek dus te vinden bij de C-boeken. Ook de film die in 2006 is uitgebracht is geschikt bevonden voor 12 jaar en ouder. Deze zou ik op de basisschool dan ook niet laten zien.

Het boek kan mijns inziens echter best worden gelezen door sommige kinderen in de bovenste groepen van de basisschool. Zelf heb ik het boek ook op die leeftijd gelezen en het was een van mijn eigen favorieten. Ook een jongen uit mijn klas werd zo gegrepen door het boek dat hij van een niet-lezer in een fervent lezer veranderde (echt waar!). Je moet echter wel beseffen dat het een boek is dat heftige thema’s (zoals de dood en wreedheid) niet uit de weg gaat.

Fragment voor boekpromotie:

Dolf Wega stond (…) moet daar staan.’ (blz. 14 t/m 26)

Uitgeverij Lemniscaat, 2011