Lampje

LampjeDit is een verhaal over de zee. Over geheimzinnige zeewezens en woeste piraten. Over het Zwarte Huis van de Admiraal, waarvan ze zeggen dat er een monster woont. Over een grijze vuurtoren op een eiland, dat nog net vastzit aan het vasteland. Over Lampje, de dochter van de vuurtorenwachter, die iedere avond de eenenzestig treden beklimt om het licht aan te steken. Over een stormachtige avond, waarop de lucifers op zijn en alles misgaat. Maar vooral over dapper zijn en meer kunnen dan je ooit had gedacht.

Lampje won in 2017 de Nienke van Hichtum Prijs en in 2018 de Woutertje Pieterse Prijs én de Gouden Griffel!

De kenner zal direct aan de cover zien dat dit boek geïllustreerd is door Annet Schaap. Vele bekende kinderboeken zijn immers door haar geïllustreerd (dit lijstje beslaat nog maar een kleine selectie). Maar er is iets bijzonders aan de hand met dit boek. Annet Schaap is namelijk de énige naam die op de cover prijkt. Jawel: zij heeft het boek niet alleen geïllustreerd; zij is ook de schrijfster van dit boek!

Het is nogal wat: een illustrator die de overstap maakt naar het schrijverschap. Voor hetzelfde geld wordt het een flop – wég goede naam! Maar… maak je geen zorgen, daarvan is totaal geen sprake! Lampje is een boek dat doet denken aan de kinderboeken van vroeger: romantisch, tot de verbeelding sprekend, sprookjesachtig en heel mooi! En dat ook nog eens 324 pagina’s lang! Een serieus bóek dus.

Die sfeer van vroeger wordt opgeroepen door ouderwetse ingrediënten: een vuurtoren die moet worden aangestoken met lucifers, een sheriff en een kruidenierswinkel in het dorp, een schooljuffrouw die doet denken aan de juf van Pippi Langkous… En het sprookjesachtige komt vanzelf zodra de piraten en zeemeerminnen worden geïntroduceerd in het verhaal. Echt zo’n heerlijk verhaal om in te kruipen.

Maar er zit ook een zeer serieuze ondertoon in het verhaal: Lampje wordt slecht behandeld door haar vader en wordt uit huis geplaatst. Zij moet gaan werken om een enorme schuld af te betalen en komt daardoor terecht in het Zwarte Huis van de Admiraal, waar een monster zou wonen… Er wonen inderdaad bijzondere figuren in het huis: een knorrige huishoudster, haar niet al te slimme zoon, een stille man in een grote jas, twee enorme honden en.. Vis – het monster. Lampje neemt de zorg voor Vis voor haar rekening en laat hem zien dat hij zichzelf mag zijn; dat hij ertoe doet. Tegelijkertijd stimuleert Vis haar ook om zichzelf te ontwikkelen. Lampje heeft geen hoge dunk van zichzelf, maar blijkt meer te kunnen dan ze ooit voor mogelijk had gehouden. Daarmee zit er ook een mooie boodschap in het verhaal: geloof in jezelf en laat je niet door anderen vertellen wat je wel en niet kunt.

Het hoopvolle einde doet verlangen naar meer betoverende avonturen. Of Annet Schaap die zelf gaat schrijven, weet ik niet… maar misschien verzin je ze na het lezen van dit boek zelf wel! Dit is echt zo’n boek dat de fantasie prikkelt en daarmee de weg opent naar nieuwe werelden en gedachten! Dit boek laat ervaren waarom lezen zo geweldig is.

De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat dit boek heel goed voor te lezen is in de klas! DOEN! Want de dikte van het boek zal veel kinderen afschrikken, terwijl er zoveel te genieten valt aan dit verhaal. Zo’n verhaal als dit gun je alle kinderen.

Natuurlijk duurt het voorlezen wel redelijk lang (veel bladzijden…), dus mocht je dit boek in plaats daarvan willen promoten (bijv. voor de zomervakantie!), lees dan eerst de achterkant voor en vervolgens het volgende fragment:

Er gaat een (…) een schip vergaat. (blz. 16 t/m 21)

Vergeet ook niet om te vertellen hoe bijzonder het is dat dit boek is geschreven door een illustrator! Wat dat betreft is Annet Schaap zelf een goed voorbeeld van het thema van het boek: geloof in jezelf en doe waarvan jij denkt dat het goed voor je is!

Lesmateriaal Woutertje Pieterse Prijs

Wil je uitgebreid met dit mooie boek aan de slag in de klas? Kijk dan op de website van de Woutertje Pieterse Prijs! Jos van Hest en Lieke van Duin maakten lessuggesties bij het boek, nadat bekend werd dat het boek de Prijs won in 2018. Je vindt er ook voorbeelden van soortgelijke verhalen en boeken.

Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij, 2017

Lampje

Onderwerpen: 2017, Fantasiewezens, Jezelf zijn, Monsters, Piraten, Tip van Mila, Voorleestopper, Vriendschap, Zee, Zeemeerminnen
Geïllustreerd door Annet Schaap

3 Responses

1. Dana
    Dana at · Reply

Ennnn ze heeft het luisterboek ook zelf ingesproken.

2. Chantal Schepers
    Chantal Schepers at · Reply

In mijn klas lees ik Lampje voor en veel kinderen kunnen niet wachten tot het weer ochtend is voor een nieuw hoofdstuk. Ik kijk er nu al tegenop dat het boek straks uit is. Heeft iemand misschien een goede tip voor fijn en meeslepend boek na Lampje? Ik zat te denken aan de jongen, de mol, de vos en het paard. Maar krijg graag nog meer tips. Lampje is zo’n succes!