Met één woord

Met één woordHoe omschrijf je de liefde met één woord? Kan dat eigenlijk wel? Of vertellen beelden juist een duidelijker verhaal?

Ken je die scheurkalenders van Liefde is…? Elke dag wordt daarop de liefde omschreven in één woord of korte zin. Als puber was ik er dól op! Wat was er immers mooier dan verliefd te zijn?

In dit prentenboek, bedoeld voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool, wordt de liefde echter niet zo cliché en romantisch neergezet. Het begint al met de zin:

Illustratie Met één woord

Illustratie (fragment) Nancy Kers

Dat zet je meteen aan het denken: wat wordt daar dan mee bedoeld? Vervolgens volgen er diverse korte (stripachtige) verhaaltjes over wat liefde is, wat je dan kunt voelen en hoe dat zich naar de buitenwereld toe uit. Met nog kortere tekstjes worden de verschillende verhaaltjes aan elkaar verbonden, waarbij de auteur de lezer uitdaagt om zelf op zoek te gaan naar woorden om de liefde te omschrijven.

Illustratie 2 Met één woord

Illustratie Vera Verseput (nog-niet-ingekleurde versie)

Het bijzondere aan dit prentenboek is dat het geïllustreerd is door maar liefst 12 verschillende illustratoren, waarvan de meeste (nog?) onbekend zijn in kinderboekenland. De tekenstijlen wisselen enorm en zo is er voor iedereen wel een stijl die aanspreekt. De keerzijde is echter dat bepaalde illustraties waarschijnlijk minder in de smaak zullen vallen…

Dit boek laat duidelijk zien dat een beeld soms meer zegt dan woorden en dat liefde zich maar moeilijk laat omschrijven. Dit boek is dus zeker geen nieuwe variant van Liefde is…, maar eerder een boek dat de creativiteit van kinderen prikkelt om zelf iets te schrijven of te tekenen. Of anders toch in ieder geval laat nadenken over de vraag: hoe vertel je met woorden hoe je je voelt?

Dat prentenboeken niet alleen voor jonge kinderen zijn, wordt maar weer duidelijk met dit boek. Alleen daarom al is het interessant om dit boek te gebruiken in je les: je leert kinderen dat een boek voor de bovenbouw niet alleen maar uit bladzijden met letters hoeft te bestaan.

Illustratie 3 Met een woord

Illustratie Lotte Klaver

Dit boek is echter vooral interessant om als inspiratie te gebruiken voor een opdracht: laat zien hoe jij denkt over de liefde.
Kinderen vervallen dan al snel in clichés: je kunt de hartjes, zoenende mensen en huwelijksbootjes al bijna voor je zien. Daarom is het goed om ook eens te laten zien hoe het anders kan. De verhaaltjes in dit boek zijn voor kinderen waarschijnlijk veel realistischer en herkenbaarder. Er wordt helemaal niet gezoend! Welnee, bij de hoofdpersonen in dit boek zit de verliefdheid vooral in hun hoofd.

Het is handig om vóórdat je kinderen laat schrijven of tekenen over verliefdheid, je de situaties in dit boek eerst met hen bespreekt. Herkennen ze situaties? Hoe voelden zij zich toen ze verliefd waren? Zijn ze al wel eens verliefd geweest? Was dat een fijn gevoel, of juist niet? De voorbeelden uit het boek zorgen ongetwijfeld voor meer diepgang in het gesprek!

Dit boek is niet verschenen bij een uitgeverij en ook niet verkrijgbaar bij boekwinkels of bol.com.
De auteur heeft het boek zelf gefinancierd en regelt de verkoop vanuit huis.
Meer informatie over het boek vind je hier. Bestellen kan op dezelfde pagina.

Genre: Vriendschap & verliefd
Onderwerpen: 2017, Beeldverhaal, Gevoelens, Liefde, Prentenboek, Seksuele vorming, Verliefdheid
Geïllustreerd door Chris Couvée, Elies Indigne, Henk Martin Hollebeek, Johan Scherft, Joyce Schellekens, Lotte Klaver, Mariëlle van de Stolpe, Nancy Kers, Saskia Masselink, Val Gallardo, Vera Verseput, Xantha-Iris Vorst