Mijn broer is een superheld

Mijn broer is een superheldLuuk zit met zijn oudere broer Zack in hun boomhut, als hij moet plassen. Wanneer hij terugkomt, blijkt zijn broer ineens superkrachten te bezitten! En alsof dat niet genoeg is, moet Zack niet één, maar zelfs twee universums redden. Luuk baalt als een stekker! Zack heeft – in tegenstelling tot Luuk – nog nooit in zijn leven en stripboek aangeraakt en weet niets van superhelden en superschurken. Maar de wereld moet gered worden en iemand moet ervoor zorgen dat Zack zijn missie volbrengt. Luuk krijgt het nog lastig…

Dit fantasievolle en grappige verhaal is ontzettend leuk voor liefhebbers van superhelden en superschurken. Het verhaal wordt verteld door Luuk en zit vol droge humor. Zo zegt hij bijvoorbeeld op de eerste pagina over de naam van zijn broer Zack: “… kom op! Dat is toch geen naam! Dat is een geluidseffect!” (blz. 5). Daarmee wordt direct de toon gezet. De kaft doet vermoeden dat dit een graphic novel is, maar dat is niet het geval. Er staan slechts een paar illustraties in: een simpel plaatje aan het begin van elk hoofdstuk.

Het boek is behoorlijk dik (303 blz.), maar leest lekker vlot door. Het taalgebruik is niet moeilijk en is volgens de bibliotheek al geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Ik denk echter dat het boek leuker is voor kinderen die wat ouder zijn. Allereerst zullen zij de subtiele humor beter begrijpen en bovendien zullen zij zich beter kunnen verplaatsen in de elfjarige hoofdpersoon en zijn leefwereld.

Het enige grote punt van kritiek vind ik de vertaling van de superheldennaam van Zack: Ster-Jongen. Gezien het feit dat dit boek uit het Engels komt, zal de originele naam Star-Boy zijn geweest. Die naam hadden ze beter kunnen blijven hanteren, want een suffere naam dan Ster-Jongen is bijna niet denkbaar en dat is dus erg jammer, aangezien deze het hele verhaal een nogal grote rol speelt. Star-Boy klinkt een stuk beter en zal de huidige generatie veel meer aanspreken.

Al met al is het een zeer vermakelijk en fantasievol verhaal! Een aanrader!

Met dit boek scoor je punten in de klas! Het is een leuk voorleesboek voor in groep 7 of 8, want het zal veel kinderen aanspreken. Maar je kunt het boek natuurlijk ook promoten voor vrij lezen in de klas. In het volgende fragment kom goed naar voren waar het boek echt over gaat: het voorkomen van het feit dat Ster-Jongen wordt ontmaskerd. Het verhaal gaat eigenlijk nauwelijks over de acties van Zack ‘de superheld’, maar vooral over wat Luuk allemaal meemaakt.

“Mijn mond werd (…) haar moest tegenhouden. (blz. 77 t/m 85)

Uitgeverij Gottmer, 2015

Onderwerpen: 2015, Buitenaardse wezens, Magie, Schurken, Superhelden, Tip van Daan, Voorleestopper