Mike, gewoon Mike

Mike, gewoon MikeMike, dat is een korte naam. Er zitten maar vier letters in. Toch krijgt Mike meestal een veel langere naam: Vergeetkop Mike, Mike Memorieloos… dat soort dingen. Hij vergeet namelijk nogal veel en dat brengt hem – vooral op school – flink in de problemen. Hij probeert er echt iets aan te doen, maar hij heeft ook gewoon zoveel om aan te denken! Mama is er vaak niet. Papa is er nooit. En zijn zusje is te klein om voor zichzelf te zorgen.

Gelukkig is Mike creatief en leert hij steeds beter verhaaltjes verzinnen. Zo verzint hij een oom die zwembroeken van onderbroekstof maakt. Voor allergische billen. Hij komt er nog bijna mee weg ook! Bijna…

Mike is nogal vergeetachtig. Of misschien beter: nogal warrig. Hij komt regelmatig te laat op school, vergeet zijn agenda of heeft totaal gemist dat er huiswerk te maken was. Je hebt vast wel eens zo’n leerling in de klas gehad. Daarom is dit ook zo’n mooi boek, want ook al beslaat het verhaal nog geen 85 pagina’s, het maakt je wel duidelijk dat Mike niet zómaar alles vergeet.

Misschien vraag je je af waarom ik alles moet onthouden? Of mijn moeder mijn boekentas niet kan maken en klaarzetten? Dat vraag ik mij ook af. (blz. 12)

Mike, gewoon Mike

©2019 De Eenhoorn, illustratie van Marijke Umans uit Mike, gewoon Mike

Mikes moeder werkt in shiften in de verpleging, zijn vader is afwezig en het zusje van Mike gaat naar de voorschoolse opvang. Mike niet, want hij is al groot. Al is hij het daar totaal niet mee eens: hij voelt dat hij echt nog wel zorg nodig heeft. Dat maakt dit verhaal heel aandoenlijk. Mike vindt het absoluut niet fijn dat hij steeds van alles vergeet en dat hij daar ook nog mee wordt gepest. Erger nog: op school wordt hij er door de directrice zelfs voor gestraft. Als er zelfs een schorsing boven zijn hoofd hangt, neemt hij zich voor om te veranderen. Hij gebruikt de tips van zijn coach, schrijft briefjes en gaat er vol goede moed tegenaan. Maar zelfs dan gaat het nog niet goed…

In mijn hoofd zeg ik de woorden die ik had voorbereid:
Hé juf, beste juf! Vandaag ben ik Mike. Gewoon Mike, aangenaam. Ik heb alles volgens het lijstje gedaan. Geen vergeethoofd, geen rommel, geen wanorde. Alles netjes, alles clean, klaar om de nieuwe Mike te zien?
De moed zakt me in de schoenen.
Ik kijk ernaar.
Wat is dat? Mijn oog valt op mijn sokken. Een rode en een blauwe… ook dat nog!
(blz. 35)

Dat het verhaal zich in Vlaanderen afspeelt, is wel heel duidelijk doordat de schoolsituatie niet geheel hetzelfde is als in Nederland (boekentassen en agenda meenemen bijvoorbeeld). Ook staan er regelmatig Vlaamse uitdrukkingen en woorden in het boek. Toch zal het verhaal ook voor Nederlandse kinderen heel gemakkelijk lezen. Het is geschreven in korte zinnen, met veel witruimte. De schrijfster maakte zelf de vele pentekeningen, die eruitzien alsof Mike ze heeft gemaakt.

Het verhaal is heel luchtig verteld en zit vol humor, zeker als Mike zich met een smoes in allerlei bochten wringt. Op de achtergrond sluimert echter toch steeds een gevoel van medelijden. Dit is zo’n boek dat je ‘laat kijken met andermans ogen’, waardoor je beter snapt hoe mensen om je heen zich voelen en gedragen. Eigenlijk is het jammer dat het verhaal zo plotseling stopt; er is wel een belofte van verbetering, maar je weet als lezer niet of het straks echt beter gaat met Mike. Anderzijds geeft dat juist ook ruimte om daar als lezer zelf verder over na te denken… en dat is ook heel veel waard.

Een prachtig verhaal om zelf te lezen of om voor te lezen als je een kind in de klas hebt dat ook zo vergeetachtig is als Mike. Vanzelfsprekend hoeft dat kind totaal niet in dezelfde situatie te zitten als Mike, maar wellicht opent het het gesprek. Ook kan het troost bieden voor het betreffende kind, dat hij/zij niet de enige is die zo is.

Om het boek te promoten, kun je de eerste bladzijden voorlezen. Het fragment eindigt met een vraag aan de lezer en is daarmee meteen een uitnodiging om verder te lezen… want met dit verhaal wordt dat allemaal duidelijk!

Ik ben geboren (…) mij ook af. (blz. 5 t/m 12)

Uitgeverij De Eenhoorn heeft een flink stuk van het boek online gezet, waarin je zelfs nog verder kunt doorlezen dan bovenstaand fragment.

De Eenhoorn, 2019