Mosselvogel

MosselvogelTijdens haar vakantie vindt Riska op het strand een bijzondere mossel en een haaientand. Een geweldige vondst! Jammergenoeg is ze de mossel even later kwijt, maar als ze teruggaat naar de camping ontmoet ze Sjoerd. Sjoerd blijkt haar mossel te hebben gevonden en wil hem wel ruilen tegen haar haaientand. Dat lijkt een slechte ruil, totdat de schelp opengaat. Er zit een diertje in, met rode donsveertjes. Als ze ook nog een snavel ziet, weet Riska het zeker: dit is geen mossel, maar een vogel! Riska is inmiddels bevriend geraakt met Sjoerd en samen verzorgen ze het diertje in hun stoere hut. Het vogeltje is zo bijzonder dat Riska en Sjoerd hun ontdekking geheimhouden. Maar hoelang kan dat? En is de camping wel veilig voor hun mosselvogel?

Jonge liefhebbers van vogels zullen erg van dit vakantieverhaal genieten! Jeanet Kingma weet met deze fantasierijke en vrij kleine gebeurtenis (een vogel die uit een mosselschelp komt) toch een boeiend en geloofwaardig verhaal neer te zetten. Het verhaal vertelt vooral over de belevenissen van twee kinderen op kampeervakantie en de verzorging van de mosselvogel. Er gebeuren geen écht spannende dingen (ook al is het in de beleving van de kinderen wel heel spannend!) en het verhaal speelt zich vrijwel alleen op de camping af.

Het verhaal wordt verteld door Riska (ik-figuur) en dat doet de auteur zo goed dat je jezelf weer bijna acht of negen jaar waant. Zeker de wat verlegen kinderen die van dieren houden, zullen zich goed in het verhaal kunnen verplaatsen. Riska is erg verlegen en vindt het best moeilijk om vrienden te maken. Het lukt op het moment dat ze Sjoerd een hut ziet bouwen en ze hem daarmee helpt.

Ook de verzorging van de mosselvogel versterkt hun vriendschap. Ze verzamelen samen eten voor hem en bedenken hoe ze hem kunnen beschermen tegen nieuwsgierige pottenkijkers. Daarbij denken ze er alleen niet aan dat een vogel vrijheid en andere vogels nodig heeft, waardoor het vogeltje zijn veertjes begint uit te trekken. Je zou bijna vergeten dat een vogel niet echt uit een mosselschelp kan komen! Dat het vogeltje echter zo bijzonder is, maakt het extra moeilijk om het los te laten…

Het is leuk om dit boek vlak voor de mei- of zomervakantie te presenteren. Vooral het eerste hoofdstuk brengt je meteen in vakantiestemming:

De zee gooide (…) bijzondere vakantie worden! (blz. 5 t/m 10)

Voordat je het fragment voorleest, kun je eerst de voorkant en de titel laten zien: Mosselvogel. Wat zou dat zijn? Laat de kinderen eens goed naar de illustratie kijken. Deze vertelt al heel veel over het verhaal! Laat het lezen van de samenvatting zitten en vraag de kinderen waar het boek over zou kunnen gaan. Als je vervolgens het voorleesfragment hebt voorgelezen, durf ik te wedden dat er kinderen zijn dit verder willen lezen!

Vriendschap sluiten / samen spelen

De verlegen Riska heeft duidelijk moeite om uit zichzelf contact te maken: ze vindt het heel erg eng! Toch lukt het haar om vriendschap te sluiten met Sjoerd: door hem te helpen bij het maken van een hut én door haar ruil van de haaientand met de mossel. Het volgende fragment is daardoor een mooi stukje om voor te lezen als je kinderen wilt laten zien hoe je het maken van vrienden aan kunt pakken.

De volgende ochtend (…) zei ik daarna. (blz. 15 t/m 20)

Clavis Uitgeverij, 2016

Genre: Dieren, Verhalen