Muis.net

Muis.netAls een muis méér kan dan klikken

Als de oom van de tienjarige Emma de Duimtop (een laptop zo groot als je duim) uitvindt, staat de muizenwereld op zijn kop. Eindelijk een computer in muizenformaat! De evolutie van de muis kan nu zijn top bereiken! Mailen via hun eigen Muisnet kan namelijk al… en ook kunnen alle muizen met elkaar communiceren via MGT (MuizenGebarenTaal). Maar communiceren met een mens… dát is een nieuwe grote stap. Een stap die nodig is, want Emma krijgt de Duimtop van haar oom en de muizen moeten deze zien te bemachtigen.

Eén muis – PM3 – krijgt de opdracht om vriendschap te sluiten met Emma. Hij vertelt haar dat de muizen haar hulp nodig hebben om de Duimtop onder hen te verspreiden. In ruil daarvoor blijken de muizen ook heel veel voor haar te kunnen betekenen… zowel voor haar familie, haar vrienden én voor de aarde.

Alhoewel het boek vanaf de eerste bladzijde heel prettig en gemakkelijk leest, is het even inkomen in dit verhaal over geëvolueerde muizen en een laptop op duimformaat. Het is namelijk in het begin nog even wat lastig te plaatsen welke kant het verhaal op zal gaan. Zijn de muizen te vertrouwen? Wat willen ze precies? Welke rol gaan ze in het leven van Emma spelen?

Ook voor Emma begint het verhaal wat lastig: ze heeft twee jaar op een eiland in de wildernis gewoond en komt behoorlijk wereldvreemd terug. Als haar moeder vervolgens voor nieuw onderzoek naar Australië vertrekt, moet Emma halsoverkop bij haar vader en diens nieuwe vriendin in Oregon gaan wonen. Daar voelt ze zich nogal verloren en ook op school voelt ze zich niet thuis. Iedereen vindt haar raar, waardoor ze tot overmaat van ramp ook nog wordt gepest.

Dan wordt PM3 (Pratende Muis 3) geïntroduceerd en begint het verhaal goed op gang te komen. Met zijn komst komt er steeds meer humor in het verhaal.

‘Je wilt zeker weten hoe ik heb leren praten? En waarom? Of er nog meer pratende muizen bestaan en waarom jij de eerste mens in de geschiedenis bent die een sprekende muis aan mag horen, dat soort dingen?’ ‘Uh… ja,’ aarzelde Emma (…) Kom met me mee.’ ‘Waarheen?’ wilde Emma weten. Ze stelde zich voor hoe ze via een muizenhol naar een geheime wereld gebracht zou worden, net zoals Alice ooit het witte konijn volgde naar Wonderland. ‘Gewoon, naar de keuken,’ was het antwoord. (blz. 103)

Echt leuk wordt het verhaal als Emma moet zien te proberen de Duimtop naar de Meestermuis te brengen, in Silicon Valley. Daarvoor heeft ze hulp nodig van haar stiefneefje Joey, die natuurlijk niets mag weten van het bestaan van de geëvolueerde muizen. De manier waarop Emma en de muizen Joey weten over te halen om haar te helpen, is zowel grappig als vindingrijk. Het verhaal krijgt hierdoor steeds meer vaart!

Als Emma tenslotte een ‘Verdrag tussen Muis en Mens’ aangaat en daarbij om hulp vraagt om klimaatverandering tegen te gaan, komt wel heel duidelijk naar voren dat dit een Disney-verhaal is: de moraal ligt er behoorlijk dik bovenop. Dat de muizen de mensen verder nooit iets aan zullen doen “omdat dit in het verdrag is vastgelegd”, getuigt ook van veel Disney-naïviteit. Maar ach, dat betekent waarschijnlijk juist dat kinderen ontzettend zullen genieten van dit wensvervullende verhaal.

Jammer is dat de illustraties suggereren dat dit verhaal over erg jonge kinderen gaat (Joey lijkt eerder op een 7-jarig jongetje dan op een middelbare scholier), want dit is wel degelijk een boek dat kinderen in de bovenbouw met veel plezier zullen lezen! Dat muizen echt niet kunnen praten, zou je bijna (willen) vergeten… Ik ben benieuwd wanneer dit boek verfilmd gaat worden!

Doordat het boek 356 pagina’s dik is en het begin best even doorbijten, kan ik me voorstellen dat dit boek voor veel kinderen een behoorlijke kluif is.
Als je het volgende fragment voorleest, weten kinderen echter goed wat ze kunnen verwachten en zullen ze zeker nieuwsgierig worden!

Het waaide nog (…) vervolgens de tekst: (blz. 100 t/m 106)

Hierna moet je nog het volgende stukje tekst voorlezen:

De Duimtop
Bedacht door mensen, bedoeld voor muizen.
Binnenkort in elk muizenhol bij u in de buurt.

(Hier zit namelijk helaas een kleine drukfout in het boek; bovenstaande tekst ontbreekt, maar had daar logischerwijs wel moeten staan. De tekst staat gelukkig ook op blz. 27 en 288)

Het is ook een prima voorleesboek!! Vooral tijdens een project over uitvindingen, technologie en/of klimaatverandering is dit een erg prikkelend verhaal. Niet alleen een laptop op duimformaat, maar ook milieuvriendelijke ‘zonneklontjes’ zijn mooie voorbeelden van bijzondere uitvindingen in dit boek! Wat kunnen de kinderen zelf voor interessants bedenken?

Uitgeverij De Vier Windstreken, 2014

Het boek is alleen nog maar tweedehands of in de bibliotheek te vinden.

Genre: Dieren
Onderwerpen: Computers, Dieren & evolutie, Evolutie, Internet, Klimaatverandering, Milieu & duurzaamheid, Muizen, Samenwerken, Techniek, Toekomst & technologie, Uitvindingen, Uitvindingen & machines, Vriendschap
Geïllustreerd door Stephanie Yue