New York… here we come!

New York, here we comeFloortje is met haar ouders op wereldreis nadat ze een fortuin hebben gewonnen in de Staatsloterij. Na Suriname doen ze nu New York aan. Ze hebben een appartement gehuurd in de stad en dompelen zich zo helemaal onder in de Amerikaanse way-of-life. Floortjes moeder ontdekt de wereld van botox en liposuctie en hun hondje Victoria wordt nog meer verwend dan hiervoor. Floortjes vader probeert nog wat culturele kennis over te dragen, maar Floortjes gedachten worden in beslag genomen door de coole Dylan, op wie ze serieus verliefd wordt! Maar dan gaat alles mis en wordt de familie tot overmaat van ramp uit hun appartement gegooid…

Dit is het tweede deel uit de serie over Floortje en haar familie. Het eerste deel gaf meer het idee van een wereldreis dan dit verhaal. Het verhaal speelt zich volledig af in New York en er is niet echt sprake van een reisverhaal. Het verhaal draait meer om de perikelen van de familie en het bijgeloof van hun nanny Anansi. Toch leer je nog aardig wat over (de geschiedenis van) New York: er wordt aandacht besteed aan Ellis Island en de immigranten, aan de aanslagen op 11 september, aan Andy Warhol en vele bezienswaardigheden van de stad. Het boek is, net als het vorige deel, een combinatie van verhaal, mailtjes van Floortje, weetjes, chatgesprekjes en foto’s. Het kan los van het eerste deel worden gelezen.

Om een beeld te geven van het verhaal, kun je een fragment voorlezen waarin de familie naar het Central Park gaat en de familie vanalles te weten komt over botox. Ook maakt Floortje kennis met Dylan:

Als de familie (…) bakje met mineraalwater. (blz. 24 t/m 32)

Een fragment waarin het verhaal gemixt wordt met wetenswaardigheden over het Vrijheidsbeeld: