Nikki en de neanderthalers

Nikki en de neanderthalersNikki woont al zolang ze zich kan herinneren samen met haar opa in het IJstijdmuseum. Maar ze hebben slecht nieuws gekregen: het museum moet sluiten. Tijdens het inpakken vindt Nikki een dagboek waarin ze iets bijzonders ontdekt over haar opa. Daarna gebeuren er ineens meer mysterieuze dingen. Er komt een oude man aan de deur die zich vreemd gedraagt en de neanderthalerbeelden uit het museum worden vernield. Als Nikki dan ook nog op het nieuws ziet dat er een behaard en grommend meisje is gevonden in Lapland, begint ze te twijfelen of de neanderthalers echt wel helemaal zijn uitgestorven…

In dit verhaal durft Anne-Margreet Matsuura te vertellen dat neanderthalers stiekem gewoon nog bestaan! Ver weg van de bewoonde wereld in Fins Lapland heeft een stam al die duizenden jaren gewoon doorgeleefd alsof ze zich nog in de IJstijd bevinden. Nikki komt daar achter als de doodgewaande tweelingbroer van haar opa ineens opduikt. Het gevonden meisje blijkt dan ook nog eens zijn geadopteerde kleindochter te zijn. Nikki doet er vervolgens alles aan om haar te bevrijden uit de handen van een gemene professor die het neanderthalermeisje als proefdier laat observeren.

Hoe onwaarschijnlijk dit verhaal ook is, het zal lezers in groep 5/6 mede dankzij de vlotte schrijfstijl zeker weten te boeien. Het verhaal leest lekker makkelijk en draait vooral om de ontsnapping en redding van het neanderthalermeisje. Veel diepgang heeft het verhaal niet en ook op educatief vlak stelt het verhaal niet zoveel voor. Het is vooral een vermakelijk verhaal, met een goede combinatie van geheimzinnigheid, spanning en humor.

Dit boek is het eerste deel uit een nieuwe serie. De neanderthalers zullen nog wel voor gekke situaties gaan zorgen!

Dit is geen boek over neanderthalers zoals je dat misschien zou verwachten. Het verhaal speelt zich niet af tijdens de prehistorie, maar in de huidige tijd. Alleen aan het begin van het verhaal wordt wat informatie over de neanderthalers gegeven. Dit kun je natuurlijk prima voorlezen in een project over de prehistorie. Daarmee introduceer je ook direct een leuk leesboek in je klas.

In de sneeuwbui (…) zijn oranjerode haartjes. (blz. 13 t/m 17)

Als je dit boek echter los van een project in de klas wilt promoten, zou ik ervoor kiezen om het eerste hoofdstuk voor te lezen. In het eerste hoofdstuk word je namelijk al lekker nieuwsgierig gemaakt naar de rest van het boek! Je kunt het eerste hoofdstuk lezen op de website van Uitgeverij Kluitman.

Het was de (…) de deksel dicht. (blz. 5 t/m 10)

Uitgeverij Kluitman, 2016

In de tussentijd heeft het boek een nieuwe cover gekregen!