Op de vlucht

Op de vluchtStel je voor toch… er is oorlog. Hoe voelt het om alles achter te laten; om weg te moeten vluchten naar een ander land? Met poëtische zinnen en indrukwekkende beelden laat dit boek je ervaren hoe beangstigend en tegelijk hoopvol een vlucht kan zijn.

Een prentenboek voor kinderen vanaf 5 jaar verwacht je natuurlijk niet op deze website. Maar vergis je niet: dit gevoelige prentenboek is héél goed te gebruiken voor de bovenbouw. Het hele boek leest eigenlijk als één groot gedicht en zal iedereen ontroeren. Niet alleen door de tekst; vooral de prenten zijn ook erg indrukwekkend. Onderstaand beeld bijvoorbeeld: een meisje, eenzaam in een bootje op een donkere zee, slechts vergezeld door haar knuffel… ongelooflijk krachtig en aangrijpend.

Op de vlucht illustratie

In het verhaal kijk je naar dit jonge meisje, dat verlangt naar een normaal leven met naar school gaan en spelen. In plaats daarvan zijn er een continue dreiging (afgebeeld in de vorm van zwarte vogels die alles in de gaten lijken te houden), kapotte huizen en moet ze zich verschuilen… Uiteindelijk zit er niets anders op dan te vluchten.

De boodschap die dit boek overbrengt, zal ook oudere kinderen tot nadenken stemmen. Ook zij zullen geraakt zijn door het verdriet en de angst die doorklinken in deze tekst. Het zal ze wellicht zelfs inspireren om zelf ook een gedicht te schrijven over vluchten, verdriet of afscheid nemen. Of misschien wel over hoop, want ook dat komt mooi naar voren aan het einde van dit boek. De hoop op een mooie toekomst, zonder angst. Een boek voor alle leeftijden dus, over – helaas – een heel actueel en verdrietig onderwerp.

Dat dit boek gemaakt is om kinderen tot nadenken te stemmen, is al te lezen op de achterkant van het boek. Maar de auteur en de illustrator gaan nog een stapje verder: er is een scholenactie georganiseerd waarbij kinderen worden opgeroepen om na te denken over het verhaal en te bedenken: ‘Wat zou jij willen zeggen tegen een kind dat op de vlucht is?’

De mooiste wensen, gedichten, steunbetuigingen of tekeningen worden gebundeld en verspreid onder asielzoekerscentra en nieuwkomersscholen. De bundel zal worden gepresenteerd op woensdag 28 juni 2017. Pimm van Hest reikt dan het eerste exemplaar uit aan juf Kiet, bekend van de documentaire De kinderen van juf Kiet. Jij kunt daar met je klas wellicht ook bij zijn!

Meedoen met de scholenactie kan tot 2 juni 2017. Meer informatie vind je op de website van de uitgever.

Het boek kun je hier alvast (gedeeltelijk) bekijken:

Maandag 12 juni 2017 wordt de film De kinderen van juf Kiet voor het eerst uitgezonden op de Nederlandse televisie.