Overleven op Drakeneiland

Overleven op DrakeneilandMark vindt zichzelf een avontuurlijke jongen. Het is toch leuk om kikkers te kweken in het bad? Grote mensen denken anders over Mark: hij is een lastpak. Slecht opgevoed. Daarom wordt hij naar ‘Drakeneiland’ gestuurd – ‘voor monstertjes zoals hij’. Na een lange reis komt het eiland in zicht. Vanuit de verte lijkt het op een slapende draak! Mark denkt dat hij moederziel alleen op het eiland is. Tot hij opeens omver wordt gereden door een jongen op een fiets. Er blijkt een hele kolonie lastpakken te wonen! Samen moeten ze zien te overleven op het eiland. Maar waar zijn de grote mensen die de boel in de gaten houden?

Eerste deel in de serie ‘Drakeneiland’. De serie bestaat inmiddels uit 9 delen. Er is ook een bijbehorende website: www.drakeneiland.nl. De eerste druk komt uit 2007.

Wat een heerlijk verhaal voor kinderen: een eiland waar kinderen de baas zijn en geen volwassene zelfs maar een oogje in het zeil houdt! Een droom! Als Mark op het eiland terecht komt, gelooft hij er dan ook geen bal van. Hij komt echter terecht in een geoliede machine, waarin de wetten en regels van Drakeneiland netjes worden nageleefd. Waarom? Omdat de kinderen merken dat het werkt – ze merken dat ze het fijn vinden om op Drakeneiland te zijn. Ze doen hun best om er te blijven – iemand die zich niet aan de regels houdt, wordt weggestuurd.

Wat dat betreft is het verhaal wensvervullend: ondanks dat de kinderen ‘lastpakken’ zijn en verkeerde dingen hebben gedaan, houden ze zich heel erg netjes aan de regels en ontstaan er geen vervelende situaties. Toch is het verhaal ook weer niet volkomen onrealistisch. Mark past zich aan door de groepsdruk – geen enkel kind vindt het fijn om buiten de groep te vallen en buitengesloten te worden. Het is wel bijzonder dat deze democratische samenleving zonder enige vorm van begeleiding is ontstaan.

Drakeneiland

Doordat je het verhaal beleeft door de ogen van Mark, word je net als hij langzaam geïntroduceerd in alle gebruiken, wetten en regels van Drakeneiland. De wetten staan voorin het boek afgedrukt, evenals een kaartje van het eiland. Mark wordt ‘spellier’ van het eiland: degene die avontuurlijke spellen mag bedenken. Daardoor krijgt dit verhaal ook een flinke dosis spanning en avontuur! De korte hoofdstukken maken het verhaal bovendien heel toegankelijk voor de wat minder gretige lezer.

De bijbehorende website is helaas verouderd. Er wordt verwezen naar een Drakeneiland-kamp, maar het is onduidelijk in welk jaar dit heeft plaatsgevonden en of het nog gaat plaatsvinden. Zelfs bij de krantenartikelen hierover ontbreekt de datum! De laatste post op de bijbehorende Facebook-pagina komt uit 2014. En het lied, waarover gesproken wordt in het boek, staat wel met de tekst op de site, maar zonder de muziek. Jammer!

Het concept van deze serie zal elk kind aanspreken: zelf kunnen bepalen wat je doet; geen volwassene die je in de gaten houdt! Daarom zeker een serie om onder de aandacht te brengen:

Mark ploeterde voort (…) ze Mark mee. (blz. 15 t/m 18)

Het boek is trouwens ook prima geschikt om voor te lezen! Het kan kinderen direct motiveren om de andere delen zelf te gaan lezen.

Bestuur

In dit verhaal komen democratie en bestuur op een erg leuke manier aan de orde. De kinderen op Drakeneiland hebben allemaal hun eigen rol en de wetten en regels zorgen ervoor dat het leven aangenaam blijft. Er zijn Parlevinkers (parlementariërs), een Schout (rechter) en een Aanklager; er is een systeem van klachten en rechtspraak.

Je kunt een fragment voorlezen waarin de rollen en regels worden uitgelegd, vervolgens de Wetten voorlezen (voorin het boek) en dan bespreken in hoeverre dit lijkt op ons eigen wettenstelsel en democratische bestuur.

Rondom de dikke (…) je goed in?’ (blz. 23 t/m 29)

Filipijnen

Dat het concept van Drakeneiland in het ‘echte leven’ ook werkt, is bewezen op het eiland Palawan in de Filipijnen: daar is een gevangenis zonder muren. De gevangenen wonen er met minimale begeleiding en hebben geen enkele behoefte om te vluchten. Het is immers nergens beter dan daar! En dat is ook de reden waarom de kinderen willen dat het op Drakeneiland werkt. Wil je hier meer over weten? Kijk dan naar deze aflevering van 3 op reis. Het is natuurlijk leuk om aan de kinderen te laten zien dat het Drakeneiland-idee in het echt ook werkt!

Je krijgt in de aflevering bovendien een mooi beeld van de Filipijnen. Als je in een les over dit land bovengenoemd filmpje laat zien, kun je daarna aan boekpromotie doen: vertellen dat er ook een kinderboekenserie is over een strafeiland, maar dan voor kinderen.

Strijd om Drakeneiland

Uitgeverij Leopold, 2014

Overleven op Drakeneiland bol