Paul Poiret – Dromen van de Oriënt

Paul PoiretPoiret wil ontwerpen, maar hij houdt zich niet aan de regels van zijn tijd. Hij tekent geen korsetten of jurken met een hofsleep. Nee, hij wil iets spannenders. En daarom gaat hij op reis. Poiret neemt de kleuren van de Oriënt mee terug naar het grauwe Parijs van het begin van de vorige eeuw. Met zijn wervelende, fantasievolle ontwerpen maakt hij de weg vrij voor de Art Deco. En binnen korte tijd wordt hij de koning van de mode.

Alleen al vanwege de prachtige cover zou je dit boek toch in je klas willen zetten? Wat een explosie van kleuren en creativiteit – precies wat het verhaal ook over wil brengen. Want dit is een verhaal dat gaat over ‘de koning van de mode’ en inspireert van begin tot einde.

De Franse Paul Poiret (1879-1944) was een van de grote mode-vernieuwers aan het begin van de 20e eeuw. Niet dat dat laatste met zoveel woorden in het boek staat: daar wordt de tijdsaanduiding gedaan met de zin ’toen iedereen elkaar nog monsieur en madame noemde’. Dat blijkt typerend voor dit bijzondere prentenboek: het boek geeft weliswaar informatie over de carrière van Paul Poiret, maar is voor kinderen soms best lastig te begrijpen (welk kind zal bijvoorbeeld weten wat imperium of defilé betekent?!) De woordkeuze prikkelt echter ook de nieuwsgierigheid naar deze man. Ook de summiere informatie zorgt ervoor dat je eigenlijk alleen maar méér wilt weten over zijn creaties!

Dat komt goed uit, want het prentenboek is uitgegeven bij de bijbehorende tentoonstelling over Art Deco in het Gemeentemuseum Den Haag. Rode draad in die tentoonstelling vormen dus de ontwerpen van Paul Poiret. In het prentenboek wordt verteld en laten zien dat Poiret zich liet inspireren door zijn reis naar de Oriënt.

Dagen en nachten dwaalt Poiret door dit sprookjesland.

En dat is precies wat je meebeleeft als je door dit mooie boek bladert: de tekeningen zijn daadwerkelijk sprookjesachtig en betoverend. Het prentenboek is daarmee net zo inspirerend als de reis die Poiret maakte. Een boek waar jonge modeliefhebbers van zullen smullen!

Maar vooral is dit boek een mooi voorbeeld van iemand die zijn dromen waargemaakt heeft en daarin zijn eigen weg volgde. Poiret ging niet bij de pakken neerzitten toen hij ergens werd weggestuurd, maar profiteerde van wat hij geleerd had en ging daarna ‘zijn eigen weg’. Een prachtig voorbeeld voor kinderen om hún dromen waar te maken en te gaan voor waar ze in geloven.

Dit informatieve levensverhaal leest als een sprookje, maar het leuke is dat het natuurlijk waargebeurd is! Daardoor is het boek enorm goed in te zetten in de klas.
Om een goede indruk van het boek te krijgen, kun je deze boektrailer bekijken:

Beroepen

Ik ken nu al een paar kinderen uit de bovenbouw die enorm zullen genieten van dit mooie prentenboek! (Inderdaad: degenen die mode-ontwerper willen worden) Het mooie is dat dit ook echt een prentenboek voor oudere kinderen is. Het onderwerp past heel goed bij hun leeftijd: het najagen van je dromen; het vormgeven van je toekomst… Daarbij komt dat het verhaal allesbehalve kinderachtig is opgeschreven – het is zelfs best moeilijk. Het boek past heel goed binnen projecten over beroepen of je eigen toekomst (wat wil je later worden?).

Kunst

Ook voor kunstprojecten is dit natuurlijk een prachtig boek. Niet in de minste plaats omdat het gekoppeld is aan een tentoonstelling in een museum dat je kunt bezoeken (Gemeentemuseum Den Haag)… Al is die tentoonstelling wel van tijdelijke aard (t/m 4 maart 2018). Maar ook omdat dit boek niet alleen over ‘zomaar een mode-ontwerper’ gaat, maar over de grondlegger van een hele kunststroming: Art Deco. Deze naam Art Deco wordt in het prentenboek trouwens nergens benoemd (behalve dan op de achterkant). Verklaarbaar, want namen worden meestal pas achteraf aan een bepaalde periode gegeven! (In dit geval inderdaad pas in de jaren ’60. Leuk weetje: Art Deco werd daarvóór o.a. Style Poiret genoemd). Maar snappen de kinderen dit ook? Alleen dat al is een leuke vraag!

Door dit boek voor te lezen in de klas, zul je de nieuwsgierigheid naar deze kunststroming zeker prikkelen. Want: hoe zien die ontwerpen van Paul Poiret er dan precies uit? Welke invloed heeft hij op de kunst gehad? Hoe zie je dit terug?

Uitgeverij Leopold, 2017

Paul Poiret bol.com

Onderwerpen: 2017, Art Deco, Beroepen, Biografie, Frankrijk, Kinderboekenweek 2020, Kunst, Kunstgeschiedenis, Mode, Modeontwerper, Museum, Parijs, Prentenboek, Tijd van wereldoorlogen