Piraten van de IJszee

Piraten van de IJszeeDe tienjarige Siri en haar jongere zusje Miki wonen met hun vader op een klein eilandje in de IJszee. Op een dag roeien de zusjes naar een ander eilandje om bessen en eieren te zoeken. Opeens hoort Siri gegil. In de verte ziet ze een jol met haar zusje erin die naar een groot schip toe roeit. Het is het schip van de beruchte piraat Witkop. Hij rooft kinderen en laat ze in zijn diamantmijn werken. Kinderen die daar terechtkomen, blijven niet lang in leven…

Niemand durft kapitein Witkop achterna te gaan. Maar Siri is vastbesloten haar zusje te redden. Ze stort zich in een hachelijk avontuur…

Vertaald uit het Zweeds door Femke Muller.

Wat een ontberingen! Wat een kracht en doorzettingsvermogen! In dit prachtige avonturenverhaal vertelt Siri over haar belevenissen. Al in de eerste zin wordt duidelijk dat zij zelf terugblikt op wat er allemaal gebeurd is. Je weet dus dat zij het avontuur gaat overleven, maar hoe…?!

Nadat haar zusje is ontvoerd door de piratenbemanning van Kapitein Witkop, is Siri vastbesloten op zoek te gaan naar de legendarische Sneeuwraaf: het schip van Witkop. Ze monstert aan op een schip om in de criminele hoofdstad Seglen te komen. Vanuit daar hoopt ze Witkop snel te vinden, maar de reis loopt totaal anders dan verwacht. Zowel voor haar als de lezer is het totaal onvoorspelbaar hoe haar achtervolging zal verlopen. En of ze haar zusje ooit nog zal zien.

Het verhaal is zowel stoer en spannend als heel erg liefdevol. De liefde die Siri voor haar zusje voelt, is hartverwarmend, maar ook haar liefde voor de natuur speelt een belangrijke rol in het verhaal. Daarnaast is het ook een beetje sprookjesachtig, door de aanwezigheid van zeemeerminnen, piraten en wonderlijke dieren als walviskippen en sneeuwwolven. Tegelijkertijd leest het boek totaal niet als een sprookje, want dit verhaal doet de lezer zó geloven dat alle personages echt zijn.

Dit boek maakt je los van je werkelijke omgeving en voert je mee in dit onwaarschijnlijk spannende avontuur. Wat een geweldig sterke beelden weet dit boek op te roepen, met als hoogtepunt de allerlaatste zin. Fantastisch. Met een brok in je keel zul je nog lang aan dit avontuur terugdenken. Wat een topverhaal.

Om het boek te promoten kun je het hoofdstuk De aalscholver die terugkwam voorlezen:

Ik had nog (…) op de IJszee. (blz. 19 t/m 24)

Maar als je een keer een prachtig, sfeervol, winters avonturenverhaal wilt voorlezen in de klas, dan is dit boek echt een aanrader! Dit boek raakt vele genres en zal zowel jongens als meisjes aanspreken. Kleine waarschuwing: het zal moeilijk zijn om na het voorlezen weer ‘terug te keren’ naar de gewone lesdag… Maar zo’n verhaal als dit gun je elk kind.

Em. Querido’s Kinderboekenuitgeverij, 2018

Dit boek is recentelijk enorm in prijs verlaagd!

Piraten van de IJszee bol.com